Hjulleje eller bremsekaliber eller?

Kære LDS folkens!
Er der nogen der kan give et kvalificeret bud på denne her?
VW Touran 2.0 kørt 350000km

På en tur til Ålborg fra Sjælland, bedst som det går derudad på motorvejen, begynder rattet spontant at vibrere kraftigt.Træder på bremsen og kraftige vibrationer føles på bremsepedalen - føles som at jeg er ved at tabe et hjul!

På en rasteplads ser jeg at hjulkapsel sidder løs på venstre forhjul - checker hjulbolte og 2 bolte sidder løse. Da de er spændt, kører jeg videre og alt er fint.

På vej hjem nogle dage senere sker det samme: skurrende lyd som kørsel på vinterdæk, vibrationer i rat og bremse. På rasteplads konstateres at
fælgen på højre forhjul er meget varm - så problemet var ikke løse bolte alligevel :-(.
Da jeg kører videre er fænomenet forsvundet og et check senere på turen afslører at alle fælge er kolde. Senere opstår problemet dog endnu engang og
kan afhjælpes ved at stoppe bilen.

Har lige fået nye skiver og klodser på alle 4 ben for 6000 km siden.

Tror I det er et hjulleje, en kaliber, der hænger, eller styrkugle eller andet?

På forhånd tak
Chrikke


Chrikke
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hjulleje kunne det tyde på, når der næsten lige er lavet bremser, dur de forhåbentlig stadigvæk.
Hej
Tak for svar!
Hælder mere til at det er bremsekaliberen nu.
En kollega nævnte at små fortykkelser i bremseskiven kan bevirke at hvis bremseklodsen slæber på fordi kaliberen ikke virker korrekt kan der ske lokal opvarmning af skiven visse steder så metallet udvider sig og effekten bliver selvforstærkende og at dette bevirker vibrationerne. Har fået det råd at skille det ad, træde forsigtigt på bremsen, så stemplet kommer lidt ud og rense det...
Andre gode råd er velkomne!
Mvh
Chrikke

Chrikke
Hej.
Hvis der er fejl i skivens overflade vil det være til at se.
Det med at "rense" stempler er ikke bare lige. Det indvendige med pakning og bremsevæske er gemt inde bag en ydre gummikop. Hvis det ydre gummi er gået i stykker, kan det som regel godt skilles ad og renses, men kræver lidt håndværk og indsigt. Der kan også være tale om caliber med et eller to stempler.
Hov - skal køre nu

 varmetossen

Blev calibrene ikke tjekket, da du fik nye skiver og klodser, der bør man gøre-

Du skal ikke bare lige, trykke stemplerne ud af calibrene, du kan meget vel komme til at mangle reservedele.
Gummibælge, tætninger, og evt. nye stempler
Hej og tak for jeres svar!
Har kørt på arbejde hver dag da der ikke er så langt. "Syndromet" har vist sig hver gang jeg var ude at køre. Mærkeligt nok ikke i forbindelse med opbremsning men mere hvis man kører ved en bestemt hastighed på motorvejen. Idag regnvejr - håbede at fugten ville ændre symptomerne - det gjorde det også - det blev værre
Fælgen var så varm at et spytklat fordampede øjeblikkeligt og en kollega kunne lugte den i sin egen bil - lugten af fenol eller ligesom når en komponent brænder af i en elektronisk kredsløb. Syntes også der var modstand når bilen ruller med udkoblet motor.
Kolleger mener at bremsevædsken kan koge, hjullejet vil tabe sit fedt og blive defekt, kaliberen brænder af ect. , så glem alt om LDS , jeg ringede til mekkeren - han siger ny kaliber...
Hilsen Chrikke

Chrikke
Annonce
"On the road again - I just can't wait to come on the road again" (Willie Nelson).
Ville lige runde den af: Kaliberen skiftet af mekker og det kører igen!
Ca. halvanden lapper fattigere....
Hilsen Chrikke

Chrikke
Hvad så med den anden caliber, normalt skifter man begge-
Hej Jens,
Ja det var også min første indskydelse. Nu ser jeg lige tiden an - jeg kender i hvert fald symptomerne. Den virker ikke til at bremse skævt. I hører nærmere hvis den bryder sammen i nærmere fremtid...

Chrikke
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis