Mazda 626 går lidt ujævnt i tomgang

Min Mazda 626, 1.8, 4 cyl. benzin fra 1994 går en gang imellem lidt ujævnt i tomgang. Forleden fik jeg taget mig sammen til at åbne hjelmen og kigge efter løse forbindelser, sprukne tændkabler etc.

Alt så ud til at være i orden, men så faldt jeg over et plastik T-stykke på motorens bagside, hvorpå der er monteret sorte gummislanger på de to ender, men ikke på den tredje ende/studs (se foto). Der kommer luft ud gennem studsen, og jeg spørger nu mig selv, om der skal sidde en ventil el. lign., eller om der er hoppet en slange af. Jeg har dog kigget meget grundigt efter, og der hænger ikke nogen slanger i motorrummet og dasker.

Er der nogen, der kan hjælpe?

Mvh
Flemming

Meget kan svejses med pind!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Da ingen anden har svaret dig, vil jeg prøve.

Og heller ingen studser som er "ledig"

Det kan måske være en vakum slange som har forbindelse til indsprøjtnings systemet, et rent gæt eller "skud i tågen"

Som jeg ser det bør du få en mekaniker til at se på problemet, har desværre ikke så megen viden her.

Om ikke andet kommer der så måske lidt gang i din tråd, og det var jo meningen så du kan få løst dit tomgangs problem.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hvis jeg skal gætte, finder du det manglende tilslutningssted på strømfordeleren.

Eller har det noget med sprinktleranlæget at gøre siden det er et T-stykke ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej Maskinsnedker og Leif

Tak for jeres svar.

Det er hverken strømfordeler eller sprinkler, som skal forbindes til T-stykket, og umiddelbart kan jeg ikke se, hvordan en slange skulle kunne forbindes til indsprøjtningssystemet. Sidstnævnte lyder ellers plausibelt.

Jeg må nok forbi et Mazda værksted ved lejlighed.

Mvh
Flemming

Meget kan svejses med pind!
Kan det var noget vacuum til en fartpilot, der ikke er der mere?


mvh
Jeppe
Heller ikke en uoriginal/eftermonteret? Ellers har jeg ikke lige noget bud.


mvh
Jeppe
Der skal tilsyneladende ikke sidde nogen slange på studsen men derimod en hætte. Jeg spurgte i et internationalt Mazda forum og fik følgende svar fra en i Florida:

"There's supposed to be a rubber cap on it. It's a factory T-valve for measuring manifold vacuum pressure. It's perfectly fine how it is. It's just that after years of life the rubber caps get brittle and crack or fall off. Get a new rubber cap from just about any local auto parts store. Having that cap off can certainly affect the entire vacuum system. The vacuum system is very sensitive to leaks and can affect vacuum related sensors like the IAC or PRC solenoid."

Jeg skal have bestilt en hos Mazda i morgen.

Meget kan svejses med pind!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis