Hilser jer med mit projekt

Hej alle sammen super fedt at læsse herinde og nu har jeg også oprettet bruger da jeg sikkert kommer til at finde brug for at svar eller flere i løbet af mit sommerferie projekt

Har nu igennem længere tid læst flittigt med herinde, imens har jeg har gået og kigget mig varm på ideen om et projekt.

Jeg syntes at de her ældre træbåde som ses er noget så fantastiske og har besluttet mig for at supplere golfen og græsset med noget vand og sejl.

Min kærlighed er faldet på en folkebåd og jeg glæder mig allerede til at få lov at slide slibe og slæbe både efter endt eksammen og til efterår og forår  

Jeg ved ærligt talt ikke så meget om det med sejlskibe og slet ikke træskibe. Jeg kommer nok til at alliere mig med nogen omkring rigning og vedligeholdelses spørgsmålene.

Mit udgangspunkt er få slebet og bundmalet en gammel dame som har stået tørt i 6-7 år.  Og herefter holde sjælen i ro de dage til hun forhåbentligt bliver tæt . Jeg har læst mig frem til at våde tæpper kan fremskynde processen og selvfølgelig en dykpumpe e.lign.

Mine spørgsmål her og nu er om jeg kan indarbejde de våde tæpper i malings processen?

Og hvis bunden er pæn og "blot" skal skrabes/slibes og males , vil en uge så være rigeligt til denne proces?



47 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej du kan ikke både have våde tæpper og gang i maling på en gang, men inden du overhovedet køber sådan en gammel Folkebåd der har stået på land i mange år, vil jeg stærkt anbefale dig at få en uvildig bådsagkyndig med til at kigge på båden, om den overhovedet er mere værd end opskæring til brændsel.
En sådan folkebåd er noget af en mundfuld for en nybegynder som dig, skulle du ikke helere finde dig noget mindre der ikke har stået på land så længe. Du kan godt regne med at den vil gå til bunds den første uges tid uanset hvor mange dykpumper du har i den, den har en jernkøl på så vidt jeg husker 1,5 ton.
Og hvad med en bådplads har du en sådan, det er ikke noget du sådan bare lige kan få, mange steder er der års ventetid på en bådplads. Især med en dybgang som en folkebåd er det mere vanskeligt at finde en plads til. Så jeg syntes du lige skulle snakke med nogen der har mere forstand på det, end det du har !
Jeg tænkte godt at den skal stroppes op for ikke at gå til bunds en hel uge lyder dog af lang tid men ikke desto mindre lyder det også sandt

Omkring det med bådsagkyndig og stand så er det sådan mere eller mindre en del af projektet at der skal være mulighed for et ekstra år på land  men kommer den hurtigere ud er det kun et plus.

Omkring det med bådplads så har jeg forståelse af at der er forholdsvist med pladser i køge bugt. Men som sådan er placeringen ikke så vigtigt bare det bliver på Sjælland

Lyder det helt utænkeligt at jeg som håndværker og ferm med gør det selv kan få det stablet på benene.

Jeg tænkte godt at der ville komme nogle skarpe kommentare til mit indlæg men den som intet vover intet vinder
Hej

Du skal nok ikke betragte håndværkses betragtninger som "skarpe kommentarer" - og dermed uvenlige kommentarer - han kommer med en ganske realistisk bedømmelse, tror jeg.

Og han kommer med et godt råd, om at starte med en mindre krævende opgave, når du ikke kender til både. Det tror jeg også bare du skal betragte som et velment - og meget godt råd.

Du kan sikkert finde andet der kan sejle, uden så kollosalt meget arbejde.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Folkebåden er klinkbygget, det var vores gamle træbåd også, og hvert år handlede det mere om at fylde revnerne med Proff10 end at slibe og lakere. Hvis jeg stod overfor sådan en forelskelse ville jeg nok satse på at tætne mest muligt, og så ellers få den i vandet.
Når den søsættes, så hav en spand savsmuld, spanden ind under båden, og så "pumpe" savsmulden med et skaft ned i spanden.
Hænge i stropper --tja, jeg talte med en i havnen, som brugte denne metode, iår var det bare blevet højvane i løbet af natten, og så en længere klagesang om, at rense starter, tømmen adskillige ltr. vand ud af motoren--jeg har selv prøvet, at dykpumpen ikke virkede, og nogle af ledningerne fra batteriet kom under vand --et blåligt skær i hele båden.
Ellers må du bare "overmale" den med glasfiber -- og så overhøre råb om ligklæde - min egen har haft glasfiber på i ca. 30 år.
Min gamle far sagde altid: Hvad der ikke kan stå må falde - til dig vil jeg give: Hvad der ikke kan flyde må synke (ellers smit den med ondt i halsen.....)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej
Som "gammel" skibstømrer må jeg give de andre ret i at man ofte har set en "forelskelse" ende som et meget tvivlsomt bekendtskab. Men omvendt kunne det være hyggeligt hvis der kunne komme nye sejlere på vandet på den måde! Generelt vedr det konkrete projekt, så er en folkebåd klinkbygget og dermed kan det være den ikke er så "slem". Hvis det bare er sprækker mellem bordene dvs hvis ikke de enkelt planker er revnet i svær grad så mener jeg nok der er en chance! Det første jeg ville gøre er at sovse den godt og grundigt ind i en grundingsolie det kunne feks være Gori22 blandet 1:1 med rå linolie! Du kan roligt ligge ud med 10-20 L hun er tørstig efter alle de år! Olie er et langt bedre alternativ end de våde tæpper! En ting du aldrig må gå i gang med selv er at stoppe noget ind i revnerne, der skal du allierer dig med en "konsulent". Problemet er at hvis du putter noget "hårdt ind i en del af revnen så vil revnen for det første vokse! og endelig vil den aldrig blive tæt ved at suge vand. En skibstømrer/bådbygger kan måske kalfatrer let med lidt bomuld men generelt skal en klinkbygget båd helst blive tæt "af sig selv" Som en skriver kan man måske fuge med noget kit/tjære agtigt som bliver skubbet ud igen når den har suget vand ind, men igen få en "kyndig" til at se på dyret inden du går i gang.

Dyrman
Annonce
Hvis det gælder om at lukke åbningerne ved klinkerne (bordene) så brug oksetalg, det bliver presset ud når træet udvider sig. Ideen med en pøs med savsmuld under båden er udmærket, men kræver en del øvelse hvis ikke alt savsmulden bare flyder op ved siden af båden.
Jeg har selv brugt den med olie på en 6 fars ( Færøjolle på 22 fod. )
Jeg fjernede al maling udvendigt og indvendigt, et ret stort arbejde. Så blandede jeg lind olie med terpentin 50/50 og hældte det ned af siderne indvendigt, jeg havde lagt et stort stykke plastik under båden der blev samlet i en "grøft" så overskydende lindolie blandning samlede sig under båden ude agter, her øste jeg op og hældte det igennem en si ned i spanden igen. Jeg brugte 20 liter af hver og efter 14 dage var hun helt tæt overalt. Jeg lakerede hende med en Hempel lak som nok ikke fås mere 222 lak hed den, udvendigt og indvendigt fik den oliemaling op ad fribordet og blymønje i bunden indvendigt. Og så naturligvis en god bundsmørelse fra Hempel.

Jeg vil dog stadig anbefale dig en mindre båd at starte med, Folkebåden er en pragtfuld sejler men den kræver altså en erfaren skipper og ikke en nybegynder.
Hmm jeg har lige været i kontakt med det værft den ligger på og her anbefales jeg at få den kørt over broen  der røg lidt a charmen på det

Jeg tror jeg hopper fra det var ellers utroligt billigt syntes jeg for noget meget smukt http://www.dba.dk/folkebaad-aarg-19...-92022731/ 

Tror også jeg var heldig at ringe hurtigt da den efterfølgende er budt op men sælger står ved sit ord til mig på de 7 og et halvt til mig. 

Skal lige sunde mig og tænke et par timer inden jeg melder endeligt fra. Hvis den bare skulle bund males og derpå stå og suge tæt, hvad vil et godt gæt på tid brugt så være.

Ja se det er jo noget helt andet, når der kommer billeder på. Det ser ud til at den har stået inden dørs, så er sagen helt anderledes, for så vil den ikke være så udtøret som havde den stået uden for, kan du få den for 7500,00 kr. så bare slå til nu.
Grunden til at værftet anbefaler dig at få den over broen, ligger nok i at de ikke vil have at "folk" render rundt på værftet i tide og utide.
"Kærlighed gør blind" 
Syntes ellers selv det var en god pris   Jeg ender nok istedet med at kigge efter glasfiber igen et par fod mindre. Der er bare ikke den samme charme og alle vedligeholdelses teknikerne ved fiber.

Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også