Relæ der tæller takter/impulser

Hej.

Jeg er ved at fremstille en maskine som har en roterende del som jeg gerne vil kunne styre hvor meget den rotere.

Så jeg er på jagt efter et relæ som kan tælle en impuls fra en taktgiver på den roterende del, så f.eks ved 10 eller 15  impulser skal den stoppe. Men findes et sådan overhovedet?

eller er der nogen der har et andet forslag til hvordan man kan styre dette?

Mvh Sonny Olesen

Hellere være en rigtig Original, end en dårlig kopi

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en step motor du skal have fat i og naturligvis et program til at styre den med. Hvor du lige får det ved jeg ikke, men prøv at spørge dem der bygger CNC maskiner her på LDS, jeg ved de bruger den slags motorer til at styre slæderne.
Som jeg forstår spørgsmålet skal du nok kigge efter en stepmotor med tilhørende styring.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hmm ok.
Det skal bare være en halv voksen stepmotor da den skal trække en del, og havde helst undgået at skulle ha en cumputer på det.

Men lyder til at det bliver enden på det.

Tak for svar

Hellere være en rigtig Original, end en dårlig kopi

Nu er stepmotorer som regel ikke så store men det er da tilladt at montere flere hvis en ikke kan trække.
Der mangler lidt i din beskrivelse:
Fx hvor hurtigt kommer dine pulser?
Kan være det kan løses med en induktiv sensor og en forvalgstæller?
Prøv at søge på disse ord eller fortæl noget mere om hvad det er du vil...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Annonce


maskinen er i princippet en drejebænk.

jeg vil gerne kunne styre hvor mange omdrejninger centrer patronen kører, gerne med et interval af en 1/4 omgang, gerne endnu finere inddeling

centrer patronen kører ca 30 omd/min,

Vil læse lidt op på om en forvalgstæller er en mulighed for mig.





Hellere være en rigtig Original, end en dårlig kopi

En billig løsning, som jeg selv har brugt, 1 frekvensomformer med potmeter og en cykelcomputer til aflæsning af omdr.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Har kigget lige på en forvalgstæller, og det burde kunne fungere.

tak for hjælpen

Hellere være en rigtig Original, end en dårlig kopi

Hvis du ikke har fået det lavet kan du evt bruge en passende encoder alt efter hvor nøjagtig du vil havde det og en counter evt (omron h7bx)
Datablad: http://downloads.industrial.omron.eu/IAB/Products/Control%20Components/Counters/Pre-set%20Counters/H7BX/M077/H7BX_Datasheet.pdf

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis