Støbning af fundament over flere dage

Jeg påtænker selv at blande beton og støbe fundamentet til mit nye hus.
Men det er en lidt større omgang så vil det være OK at gøre ophold i støbeprocessen fra dag til dag?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke blande selv til et nyt hus, men allerhøjst det sidste lag til at sætte nederste leca/lecaterm blok i, og evt, det du murer lecatermblokkene op i (husk lim i lodrette samlinger)

Se nærmere på Webers hjemmeside!

nu skriver du ikke noget om hvor stort et hus der er tale om, men vil også give orla delvist ret.
pris mæssigt kommer du nemt til at betale det samme for grus/cement som for færdig blandet beton, så det er ikke økonomien som skal diktere valget.

personligt har jeg støbt 2 fundamenter og der er fordele ved både håndblanding og færdig blandet.
med den færdig blandede skal man være hurtig og gerne flere 'hænder'.
jeg ville til en hver tid vælge selv at lave randen og købe flyde beton færdigt til gulvet.
det gør man stille lg roligt kan bygge randen op i vatter og vinkel, og så tilsidst fylde  op med færdig beton.

 mht til dit spørgsmål omkring støbning i flere tempi ville jeg ikke være nervøs (andre ved nok mere om det end mig), men beton 'tøre' ikke den binder krystaliske stukture som først opstår i løbet af mange dage
hvis du bare køre vidre hver dag går det nok fint.

Jeg vil på det kraftigste anbefale at du lytter til hvad Orla siger / skriver. Han ved mere om tingene end de fleste, det er trods alt hans levebrød at udtale sig om den slags ting.
Betonen til fundamenterne i normaljord skal være klassificeret min C16, hvis der er ikke andre forhold gør sig gældende.
Jeg plejer dog at bruge Beton C20 for hvis der skal sættes limankre i til forankring af tag m.m. så er der større bæreevne.

Hvis du kan blande betonen til at kunne opnå en styrke på min 16 MPa, så er der ikke en hindring. Jeg kan dog stadig ikke se at det kan være mere økonomisk!

Under alle omstændigheder skal jorden kontrolleres af en geotekniker inden udstøbning for at sikre at man støber på fastbund.

Du kan sagtens støbe over flere omgang, du skal bare sørge for at støbeskel er grov og ikke glat. Det vil være en god ide, at armere støbeskel med evt. 2 Y12 i top og i bund.
Jeg har kontaktet Portland Cement og deres svar er at der er OK at gøre ophold i støbeprocessen såfremt følgende forholdsregler overholdes:
- Støbeskellet bør være skråt uden at det bliver "glattet"
- Der bør være armering igennem støbeskellet
- Støbeskellet bør være helt rent og støvsuges evt. inden støbningen fortsættes
- Støbeskel undgås direkte under hvor der skal stå søjler som udgør en punktbelastning
Hej

Hvorfor vil du støbe selv ?
Grunden til jeg spørger er at jeg overvejede det samme med en
garage men regnede på det og fandt ud af t det ikke kunne hænge
sammen økonomisk.

Hilsen Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis