Benzinforbrug - sejle hurtigt eller langsomt?

Hej med jer

Hvis man har en båd med en stor påhængsmotor - en båd der kan plane - Bruger man så generelt mest benzin når man sejler langsomt (fordi meget af båden er i vandet hvor der er modstand) eller mest når man sejler hurtigt (fordi vindmodstanden bliver større)?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
MIN påhængsmotorerfaring siger mig, at jeg kunne sejle en hel dag på en tank, hvis hastigheden var langsom til moderat.
Med fuld gas kun et par timer. Men hvor langt jeg kom målte jeg ikke...

Tror ikke du skal regne med vindmodstanden i en båd. Det langt vigtigere at finde ud af efterhånden bare at holde håndtaget dér, hvor man synes man får en ordentlig fart i forhold til hvor meget den bruger. Så lige dér hvor den netop planer er sikkert perfekt i din båd.

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Benzinforbruget pr time, falder jo drastisk hvis du sejler langsomt.
Men forbruget pr sømil, er nok ikke så forskelligt.

Jeg havde en kabinebåd, med en 50 hk, og en 5 hk (dørgemotor)
Den havde et lidt mindre forbrug pr sømil, på fuld gas med 50 hk'eren
End med dørgefart med 5 hk,eren.
Hej Morten

Forudsat det er en båd på ca 5,5 m længde:
For planende både, så er benzinforbruget ret lavt ved ca 5 knobs fart.
(faktisk alle både på denne størrelse, både planende og ikke-planende, fordi den bølgedannelse båden skaber giver ret lav modstand op til den fart, hvor man prøver at sejle hurtigere end bølgesystemet)
Benzinforbrug væsentligt højere i fartområdet 5-10 knob.
Ved 8,5 knob er benzinforbruget absolut u-økonomisk. (fordi båden maser sig frem gennem vandet - der er meget stor "bølgemodstand", og båden laver store bølger til gene for evt. andre sejlende)

Når båden kommer op at plane falder vandmodstanden.
Når båden planer fra ca 12 knob og opefter til måske 15 knob er benzinforbruget meget økonomisk igen.
når du kommer højere op i fart igen, så stiger benzinforbruget - og i topfart er det meget højt. Der er stor vandmodstand for bunden mod vandet + stor vandmodstand fra motordelene der er under vand - og denne vandmodstand stiger kraftigt med større fart.

Med en stor motor på en planende båd ( over 6o-80 HK på en 5-6 m båd) vil din mest økonomiske fart være ved planing med omdrejninger på ½ - 2/3 af max omdrejninger.

Du kan sikkert mærke, at når du er oppe at plane, så kommer der et fartområde (jeg kalder det smørhullet) hvor båden øger farten af sig selv - og du skal slå lidt ned på gassen for at holde denne fart.
For vores båd, er det ved ca 3600 omd = ca 13-16 knob.
>>>

Billedet viser vores benzinforbrug.



Jo større motoren bliver, jo dårligere bliver brændstoføkonomien ved  den lave fart (5 knob) - fordi en meget stor motor har et ret stort tab, når den kører i små omdrejninger.

Jeg håber at min forklaring hjælper - jeg har selv brugt lang tid på at få lidt forståelse for dette.

mvh A.

PS - fandt en gammel oplysning om denne bådtype og benzinforbrug - hvis du kan læse tallene, er den god til orientering - men du skal lige "forbedre" benzinøkonomien lidt, når du har en 4takt motor. Dette billede er to-taktere.

--- slut---

To ulykker kommer sjældent alene.
Det er meget forskelligt afhængig af båd og motor.
Jeg havde en 18 fods kabine båd, med en dengang helt ny 50 hk Mercury 2-takter.
Jeg lavede følgende målinger for at finde økonomifarten.
 
2500 o/m 1.16 liter pr sømil 7 knob
3000 o/m 0.93 liter pr sømil 11,4 knob
3500 o/m 0,67 liter pr sømil 17,44 knob Laveste planings hastighed
4000 o/m 0.69 liter pr sømil 21,13 knob
4500 o/m 0.75 liter pr sømil 24,03 knob
5200 o/m 0.79 liter pr sømil 27,70 knob Fuld gas

Så ved planing var forbruget ikke så voldsomt meget større ved fuld power.
Ved 3500 o/m var propel slippet på 19 %, og ved 5200 o/m var det på 11%

Som en sjov krøller brugte en 5 hk Yamaha 2-t omkring 0.8 liter pr sømil ved 4 knob, og godt ½ gas.


Hej Jens

Det lyder som nogen seriøse målinger.

Men hvordan måler du så benzinforbrug - og hvordan måler du slip?

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg fandt to sømærker i fjorden (på land, men man kan sejle helt tæt på (5 meter) ), der stod med nøjagtig 1 sømils afstand. (der er snorlige faskiner hele vejen)
Jeg målte nøjagtig 5 liter benzin op, i en dunk med slange og bold.
Jeg sejlede så distancen begge veje, og målte så hvor meget benzin der var tilbage.
(jeg sejlede begge veje, for at kompensere for vind og strøm)
Med i forbruget er så 2 x accelerationer, men ens i alle målinger.

Man regner den teoretiske hastighed ud, ved at kende motorens o/m, gearingen i gearet. (så man ved hvor mange o/m propellen snurre) og ganger så med propellens stigning.
Og så sammen holder man det, med den faktiske fart gennem vandet.

Jeg brugte igen de to sømærker, og tog tid med stopuret, begge veje, med "flyvende start / stop"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis