Yanmar generator

Hej
Jeg har en fornemmelse af at generatoren på min gamle Yanmar er stået af, er ikke helt færdig med at undersøge sagen! Mit spørgsmål er imidlertid om der er nogen der ved om der er forskel på generatorer ud over befæstigelses punkterne. Problemet er jo at så snart det hedder båd er prisen mindst X 3 Den der sidder der hedder bla. 25A/5000 rpm.

Dyrman
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg ved er de også bygget specielt til det fugtige saltvand miljø der er i dit motorrum, ofte er fugtigheds procenten jo på 100 % i sådan et motorrum.
Vores gamle mekaniker, har ofte skiftet til større generatorer - og det har været almindelige bilmodeller.

Prøv at tænke på hvor meget vand der sprøjter fra vejen og op på motor og ind i motorrum, når vi kører i regn og på våde veje.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

For 7 år siden smed jeg en Biltema 699kr. generator i min båd. Da "taget" ovenover var lidt utæt foreslog den lokale bådbygger, at jeg nok burde lave en form for skærm over, et råd jeg undlod,så det eneste jeg er overraket over i år, da ladningen ophørte, var egentlig, at den stadig kostede 699 i Biltema.I den periode har båden overvintret i vandet 3 år. Nåe ja - den har selvfølgelig indbygget laderelæ, så en ledning til tændingslåsen, og en til batteriet, så var den kørende.

NB: Hvis båden var til erhverv, eller mit liv på anden vis var afhængig af kontinuerlig opladning over længere tid, ville jeg aldrig installere sådan noget skrammel......

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej

Den største forskel på en rigtig "bådgenerator" og en fra en bil er at mange af de "rigtige" marine generatorer er 2 polede dvs. at der skal trækkes en separat minus ledning til generatoren.

En del af marine generatorerne er desuden "kulløse" (SEV Marchal ) som sidder org. på rigtig mange Volvo Pentamotorer - nogne endda med ladeforgrening til 2 batterier !!!

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Marine el er som regel, bedre beskyttet, så de ikke laver gnister, der kan antænde evt. gasser og dampe i motorrummet.
Tusind tak for hjælpen, specielt Polobjørn var på rette vej! Jeg skruede generatoren af og tog den med til det lokale Bosch center, hvor alt var ok efter en tur på prøvebænken. Problemet har simpelt hen været at da jeg overtog båden sidste år så jeg på et tidspunkt at der lå en løs ledning!! Det var den ledning der skal kobles til stel som af uransagelige årsager ikke har været monterert! Så det eneste jeg skal have gjort til vinter er at skifte lejerne som vi konstaterede var "lidt løse" Nu skal der bare sejles...men helst for sejl!

Dyrman
Skrevet af je__ns på 06 jun 2013 21:59
Marine el er som regel, bedre beskyttet, så de ikke laver gnister, der kan antænde evt. gasser og dampe i motorrummet.
Man har da elektrisk motorrums udluftning, det var da indstaleret i min da jeg overtog den

Ja men det er stadigvæk, ofte extrabeskyttet.
Benzinmotorer har eks. ekstrabeskyttede strømfordelere, i forhold til dem der sidder i bilerne.
Det er  jo nok også smart at eltingene, er bedre lukkede, pga. det tiltider aggressive marine miljø. 
Nu har jeg godt nok en diesel i min, men jeg kunne forstå på den tidligere ejer at det både var for at rense luften i motorrummet, men også fordi motoren stikker et stykke ind under styrehuset og det varmede en del derfra uden køling af motorrummet. Der kan ellers blive lummert nok i det styrehus på en varm sommer dag, så jeg kan levende forstille mig hvor varmt der ville blive hvis ikke motorrummet blev udluftet grundigt hele tiden medens motoren kører.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis