Hovedpine: Klippo, B&S Quantum 50

Jeg har fået en næsten ubrugt plæneklipper forærende, en Klippo Execellent m. en B&S Quantum 50 motor. Den har kørt måske 20-30 timer.
Tidligere ejer havde vinteropbevaret den opretstående m. topstykket nedad.
Ved opstart løb der motorolie ud af karburator, luftfilter og udstødning. Den ossede selvfølgelig ganske slemt, men den kom underligt nok igang alligevel, men kørte ganske dårligt.
Tidligere ejer ville ikke bruge tid og penge på den, så den blev udskiftet til en ny.

Jeg har nu total rengjort den, både indvendig og udvendig:
Renset karburator
Skiftet luftfilter
Skiftet motorolie
Renset og polleret forbrændingskammeret
Slibet ventiler
Nyt tændrør
(cylinder er kontrolleret og den er som ny)

Alt burde nu være i orden, men den køre endnu ikke som den skal. 
Den starter perfekt, men den går ujævnt. Den ligesom "prutter" hver 1-2 sekund, det virker som om den mister hver 5-10 tænding.

Jeg mistænker to ting der er tilbage og som kan drille:
1. Dårlig tændspole
2. At auto-dekompration ikke slår fra, - altså systemet hvor krumtappen åbner udstødningsventilen en smule ved start (lave omdrejninger).

Er der nogen Briggs & Stratton eksperter der kan give mig et hint til hvordan jeg får denne dejlige plæneklipper ud og slå græs igen?

Mvh. Morten
 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, har da før set en sådanne motor. Normalt har de en tendens til og stå og "prutte" lidt. Det er ikke unormalt det bliver det værre, når motoren bliver ældre (i år og ikke drifts timer). Det der sker er at de tre fjedre der styre gasspjældet, mister lidt af sin styrke og derved tilsammen gør den automatiske omdregningsregulering lidt "bredere" i sit arbejdsområde. Det er heller ikke unormalt og se at folk hiver lidt i det blik, hvor forreste fjeder (i forhold til cylindertoppen) er fæstet for og hæves omdregningstallet, hvilket normalt på sigt resultere i brændte ventiler og ikke mindst gør "prutteriet" være.

Men, trækker motoren ikke som den skal ?
Hvor mange omdr. løber motoren i øjeblikket ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
For øvrigt, nøjagtig hvilken model motor sidder der på klipperen ?

Du finder normalt nummeret på motorens vendstre side nær udstødningen. Nummeret har følgende format xxxxxx-xxxx-xx.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Har ventilerne det korrekte spillerum?
Vi har sådan en Klippo på arbejde, ikke den bedste motor. (hvorfor pokker købte vi ikke modellen med Honda motor?)
Skrevet af je__ns på 06 jun 2013 12:06

Vi har sådan en Klippo på arbejde, ikke den bedste motor. (hvorfor pokker købte vi ikke modellen med Honda motor?)
Ja, det er ikke helt galt Jens.  Tror det er den ringeste motor B&S har lavet de sidste 30-40 års tid.  Har set flere af dem, der er revnet i krumtaphuset også selv om ejeren sværger aldrig at have påkørt en større sten.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for alle jeres svar!

Modelnr:
12F882-3511-81

Jeg kender ikke det nøjagtige omdrejningstal, da jeg ikke er den heldige ejer af en omdrejningstæller, men jeg tror at den køre med de normale 3000-3500 o/min.

Den lyder meget normalt, men hver 1-2 sek. kommer der et "puf", som om den misser en enkelt tænding eller at udstødningsventilen ikke er helt lukket.
Jeg var meget omhyggelig da jeg rensede og sleb ventilerne. Motoren blev drejet mange gange og jeg kontrollerede at ved 'lukket' var der ca. 0,5 mm afstand mellem ventil og stødstang.

Det var iøvrigt nøjagtigt de samme symptomer jeg oplevede inden jeg gik igang med at arbejde på den.

Noget må drille den. Jeg er helt sikker på at den ikke kørte sådan da den forlod forretningen i sin tid.

Mvh. Morten
Annonce
Skrevet af Morten_klb på 06 jun 2013 19:14
Tak for alle jeres svar!

Modelnr:
12F882-3511-81

Jeg kender ikke det nøjagtige omdrejningstal, da jeg ikke er den heldige ejer af en omdrejningstæller, men jeg tror at den køre med de normale 3000-3500 o/min.

Den lyder meget normalt, men hver 1-2 sek. kommer der et "puf", som om den misser en enkelt tænding eller at udstødningsventilen ikke er helt lukket.
Jeg var meget omhyggelig da jeg rensede og sleb ventilerne. Motoren blev drejet mange gange og jeg kontrollerede at ved 'lukket' var der ca. 0,5 mm afstand mellem ventil og stødstang.

Det var iøvrigt nøjagtigt de samme symptomer jeg oplevede inden jeg gik igang med at arbejde på den.

Noget må drille den. Jeg er helt sikker på at den ikke kørte sådan da den forlod forretningen i sin tid.

Mvh. Morten
Hmm, det var da "sjovt". Det ser ikke ud til at B&S vil kendes ved din motor. Er der mon en aflæsnings eller tastefejl. www.briggsandstratton.com/us/en/support/manuals/engine

Ok med det skønnede omdregningstal, det burde den kunne holde til.

Morten, det "puf" er det ikke bare omdregnings stabiliseringen der arbejdet. Prøv at kigge på gasspjældet når den går.

Øh igen, trækker motoren som den skal ?

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Er der ikke noget om, at B&S bliver lavet i næsten samme gade som Harley Davidson?
I så fald kan du jo ikke forvente, at din B&S vil kører jævnt!
(en lille drillesmiley kunne forekomme)

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af Nitter på 06 jun 2013 19:36

Aflæsningsfejl, et "B" var aflæst som "8"
Jeg prøver igen,
Modelnr:
12F882-3511-B1

Jeg har bokset med den igen i aften. Gasspjældet reagerer en smule, men det virker som om at det først er efter et "puf".
Jeg tror motoren trækker det den skal, men jeg skal have fundet ud af hvad der er galt. Jeg vil ikke gå og slå græs med en plæneklipper der lyder som en gl. Drabant (nogle er sikkert gamle nok til at kunne huske sådan en).

Nu har jeg besluttet mig for at afmonterer motorent og lukke krumtaphuser. Jeg bliver mere og mere overbevist om at noget er galt omkring knastakslen. 
Når jeg holder hånden foran udstødningen kan jeg tydeligt mærke "puffet". Det er noget kraftigere end den alm. udstødningsgas. Derfor mener jeg det må være noget ventilstilling der ikke er korrekt.

Igen, tak for svarerne.

Morten

 
Ja ok Morten, man kan nemmest gå hen og blive stædig med en sådanne DUUT. 

Nu vil B&S godt kendes ved motoren.  De har så en brugermanual og snittegning liggende. Men tit er det muligt også og Google sig til en reperationsmanual fra tredje part, desværre bare ikke lige på den motor. ØV ØV.

Efter "puffet", lukker eller åbner gasspjældet så ?

Har en lumsk anelse om at motoren går vel rigeligt fedt når den "puffer" på den måde. Du ved forhåbentelig hvordan udstødningen lugter når ......

Vil gerne indrømme, det eneste jeg nogensinde har haft skilt på lige den type motore, er karburatoren da jeg ikke regner den ret meget og derved ikke værd at bruge tid på.  

 Mig bekendt er der ikke nogen form for ventilløftningsmekanisme på motoren, men der er en udluftning af krumtaphuset der ender i luftfilterkassen. Den bør du nok ikke blænde da motoren så begynder at sætte olie ud alle steder og bliver lidt underlig at tørne.

Det er hvad jeg kan komme på lige nu.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis