gulvafløb i garage betongulv

Hej jeg er i fuld gang med at bygge carporten om til en garage - forløbig har jeg lavet randfundamentet og skal nu til at forberede støbning af gulv.

jeg har set en anden tråd her inde for noget tid siden hvor en bruger ærgede sig over at bilen lavede store "pytter" på gulvet, specielt om vinteren.
For at undgå eller mindske det tænker jeg at lave gulvafløb under bil - ca. hvor motorrummet er.

her søger jeg nogle input/erfaringer på området ?

Der findes et kloakdæksel i gulvet (Ø75) og her løber køkken afløb igennem + naboens toilet, det ville være forholdvist nemt at tilkoble afløb på denne brønd.
hvordan forhindre jeg at jeg i fremtiden får lugt gener hvis/når vandlåsen løber tør ?
(jeg mener at have hørt om vandlåse med gummi klap - dvs. uden vand - er det en option ?)

Alternativt kan jeg lade gulvafløb løbe ud i jorden under beton gulvet - der er næppe tale om mange liter om året og det ville nok kunne gå an, f.eks. montere et 2 meter Ø110 i jorden som "buffer" - eller ?

Fordelen ved et rigtigt afløb til kloak er naturligvis at man kan hælde meget vand ud og f.eks. vaske bilen, ulæmpen er at der kan/vil ? komme lugt gener hvis/når vandlåsen er tom

nogle tanker ? har I prøvet det ene eller andet og hvad er erfaringen

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg ville starte med at sikre mig at det er lovligt og at der feks ikke
skal olie udskiller eller andet til. 

Hilsen Jan
Ja nu er det jo ikke en vasketunnel du er ved at bygge   Går ud fra at der er tale om en 1-bils carport og du skriver ikke om du vil lade det støbte betongulv stå råt, give det epoxy eller klinker osv.

Den smule vand der kan komme på tale vil nok mest stamme fra sne og slud om vinteren - typisk de store klosser af is og kompakt sne bag ved hjulene og i hjulkasserne. Træls når det pladrer ned på gulvet men ikke noget der kræver stormsikring elller tilslutning til hovedkloak eller naboens toilet. Generelt siger man at 1 mm nedbør giver 10 mm sne.

Jeg ville køre i Harald Nyborg og købe et AFVANDINGSSÆT 3M 4-ALL til 189 kr



Den optimale placering ville være i en rende midt mellem hjulene i bilens længderetning - men det ville så kræve at blilen blev rullet ud i sneen i indkørslen mens du svabede vandet hen til og ned i afvandingsrenden og bilen ville slæbe mere sne ind når du kørte den tilbage ind i garagen

Det mest praktiske ville nok være at renden lå langs bilens/garagens kant og til 189 kroner per sæt ville du jo også bare kunne købe en rende til begge sider. 

Afløb ville jeg lade gå til en minifaskine - et kvadratisk hul på ca 40x40 cm som fyldes med søsten og evt lidt filter dug hen over inden du støber betongulvet. Vandmængden vil være en brøkdel af irritationsmomentet og en sådan faskine vil snildt kunne klare opgaven

/bjørn

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
det er en dobelt garage til 2 biler, og helt korrekt ingen vaskehal. der kommer nok nogle få liter om ugen (om vinteren).
planen er pt. at lægge klinker, men kan også være jeg vælger at male - dett kommer nok an på resulatet af støberiet.

jeg hælder også mest til løsningen med en faskine, måske blot en hjemme gjort "brønd" som er 10 cm dyb med en elefantrist over. et hul i bunden på ø5 vil gøre at vandet kan løbe ud
så først din løsning med at lægge et 110 rør ned som drænrør bagefter min første kommentar og det er også en super idé nu du aligevel skal støbe. Held og lykke med projektet!

/bjørn

Hurtigt svar og hurtig reaktion. Nu har jeg gravet ud til 4 "stolper" som hver er ca. 80 cm dybe - her placere jeg så et Ø110 kloakrør lodret med muffen op - i denne kan jeg så sætte en vandlås/gulvrist når gulvet støbes.
De 4 rør er placeret midt under hver p-plads ved hhv. forhjul og baghjul.
volumet svare til at der kan løbe en gulvspand" vand ned i røret og stille og roligt sive ud i jorden - vel at mærke ved hver bil aksel.
skulle der komme mere end det må det blive på gulvet og evt. blive tørret op

Den nederste halvdel af kloakrørene har jeg boret en del 10 mm huler for at gøre at vand kan trænge ud i jorden og regner med at give den noget glasvæv omkring for et hindre jord i at gå gennem hullerne.
bundet af røret regner jeg med blot står på jorden - så kan evt. vand også løbe ud - bør det laves anderledes ?

skulle den ad åre blive fyldt op med jord/skidt vil det være fuldt muligt at fjerne risten og vandlås og så blot grave ud.
i øvrigt regner jeg som sagt med at det bliver yderst lidt vand som kommer ned i dem - kun smeltevand om vinteren og lidt regnvejrs dryp fra bilerne om sommeren.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
For en god ordens skyld bør du tage fotografier af din konstruktion, så du nogenlunde kan dokumentere, hvad du har gjort, når der en dag står en kommunal bede og vil vide mere om arrangementet.
Hvis du tilslutter et afløb til den off. kloak uden videre som beskrevet, mener jeg, at der er noget i retning af dødsstraf efter forudgående afrivning af lemmer for den forbrydelse.
Det er ikke populært hos miljøfolk med afløb i garager.

Med venlig hilsen
ktm

 

jeg kobler ikke noget på kloakken.

det er i øvrigt en elbil som skal stå der, så ingen olie...den sne jeg slæber ind i garagen ville under alle omstændighedder smelte ude på vejen og ned i jorden, alternativt tager man en gulvklud og tørre op (som så vrides ud på jorden)
slut resultatet er i alle tilfælde det samme.
Selv ville jeg aldrig lave et garagegulv uden min 1% (1 cm pr m) fald mod porte, og dermed er alle problemer løst

Man skal ikke tænke på olieudskillere o.l.

Det afløb du er i gang med at udføre, vil jo i en kommunal miljø MK's øjne, risikere at tilføre olieholdigt materiale til undergrunden, og så er der gang i en forureningssag med hvad dertil hører!
ok planen droppet, laver bare hæld ud af garageporten - underligt nok er det jo det samme vand som alle dage er dryppet ned på jorden som nu pludseligt er et problem når der er tale om betongulv
God ide. (Jeg har gjort præcis som Orla beskriver i 4 garager!! )

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også