Udskiftning af dør - Hvor stor/lille kan den være?

Hej med Jer

Jeg vil gerne udskifte en dør der fungerer som yderdør i en lejlighed. Den lukker op til en fælles trappeopgang.

Døren har en højde på 201 cm og bredde på ca 78,7 cm.

Mit  spørgsmål går på, hvor store tolerancer den nye dør kan have ifht. den gamle. Vil en dør med følgende mål ex passe: 83 x 204,5.

Jeg har læst om Hulmål, men så skal man vel have alle lister og karme af før man kan måle det.

hilsen jesper malling schmidt
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har selv svaret - ja du skal mindst have dørgerigterne af på den ene side af døren. Typisk vil man sige at skal være ca 1,5 cm luft i dørhullet på siderne. Du spørger om du kan smutte en dør der er 4,3 cm bredere ind i hullet. Det kræver at hullet skal være pænt meget større end hvad man bruger i dag. Ikke utænkeligt men jeg ville nu nok kigge efter inden jeg fik købt døren hjem

/bjørn

Snakker du om dørbladet, det du åbner og lukker i. Eller om dørkarmen?

Hvis det er hele dørkarmen, tvivler jeg på du vil kunne få en ny karm ind der er 4,3cm bredere. Så skal du nok til at skære lidt af væggen for at få det til at lykkes.
Hej og mange tak for hurtige svar.

Jeg må hellere prøve at få dørgerigterne af så, og tage et kig. Dør og karm er meget gamle, så jeg håber de lavede det ekstra stort i gamle dage

Målene er på selve dørbladet.

hilsen jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis