Nedbrydning af built up tag med tagpap og grus

Kære alle, 
Jeg har et hus med builtup tag, med tagpap og grus fra 1965.

jeg skal nu have det gamle tag ned for at rejse spær til nyt tag med hældning.

men hvad er den urtigste og nemmeste måde at skære det gamle tagpap med grus ned, (stor del af gruset er efterhånden smeltet ned i det gamle tagpap)

tagpappet er brændt på forskallingsbrædder, 

håber der er nogle der har nogle gode erfaringer.

(kan se på youtube.com, at i usa har de en lille maskinepå hjul med en skære klinge, der saver taget up, men det har ikkeblykkedes mig at finde lignende herhjemme.)

Mvh,
Anders
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Af med grus, også brækkes brædder af med pap, når der er så gammelt så skulle den gerne revne når der brækkes i det.
Det meste af gruset er efterhånden "smeltet" ned i tagpappet, så ikke meget kan skrabes væk, så spørgsmålet er om der er nogle der har erfarring med noget værktøj, /skærrende maskiner der kan bidrage til nedbrydningen.

Mvh,
Anders
Der er ikke meget der bryder sig om, at skære i tagpap/tjære/sten.
En klinge til at skære asfalt, er nok det der kommer tættes på.

Men mon ikke du kan brække det op, uden at skære når du først har fået hul.

Har selv fjernet det på 50m2 garage, lortearbejde i sommervejr!

Glem alt om at skære det op - skovl/spade i fra siden og bræk det op/væk fra forskallingen, nogle gange kan man få relativt store stykker af på en gang fordi tagpappen slipper. Hvis du er rigtig heldig er der en underpap som kun er sømmet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

For mange år siden havde jeg held med at skære et gammelt paptag på en carport ned med en vinkelsliber. Så vidt jeg husker var hemmeligheden, at jeg købte en ordentlig stak billige skiver til sten og satte en ny på i tide og utide, når asfalten havde snasket skiven for meget til. Når der så var kommet et bredt spor gennem asfalten kunne rundsaven komme til brædderne (men det var kun 15-20 m2, måske det er for lansommeligt til et helt hustag).

Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Skrevet af Hamselv63 på 05 jun 2013 09:47
Det meste af gruset er efterhånden "smeltet" ned i tagpappet, så ikke meget kan skrabes væk, så spørgsmålet er om der er nogle der har erfarring med noget værktøj, /skærrende maskiner der kan bidrage til nedbrydningen.

Ja, det går det selvfølgelig ikke ligefrem nemmere heller.

Det sidste tag vi lavede fra tagpap til tegl, var et der gentagne gange var blevet tjærret, og der lå et tynd lag ralsten ovenpå, som kunden heldigvis selv skulle fjerne.

Pappen var pga. tykkelse på over 2 cm flere steder, faktisk alligevel så tør,  at den nemt blev brækket af med koben.

Se evt. billeder her... Nyt tag i ramløse, fra tagpap til tegltag


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis