Hvor længe må lærke-brædder ligge, før de skal renses/desinficeres?

Hej med jer

Jeg står for at skulle lave et hegn af lærketræsbrædder, men jeg har hørt at lærketræ er meget sart, så så hvis bare der er det mindste skal man rense dem med noget desinficerende, inden de behandles med olie/træbeskyttelse så der ikke kommer svamp ..

Jeg ville dog gerne undgå denne afvaskning da det bliver et kæmpe arbejde - og jeg så også skal vente på at de tørre osv.

Spørgsmålet går nu på - fabrikken siger at de kan leverer dem ca. en uge efter at de bliver afhøvlet - så hvis jeg giver dem olie så snart jeg modtager dem, kan jeg så sparer afvaskningen, eller kan det allerede være for sent der?

/Morten
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg brugte lærketræ til min carport, her var anbefalingen at sprøjte det hurtigst mulig over med svampedræbende væske, og efterfølgende skylle det af med vand når det havde virket.
Ja - det er samme anbefaling jeg har fået .. men hvis nogen vidste om det var unødvendigt når de er høvlet en uge tidligere, kunne jeg jo sparer den process .. det største problem er, at efter jeg har gjort det, skal jeg jo så kunne opbevarer over 300 brædder i tørvejr og uden direkte sollys indtil fugtigheden er lav nok til at de kan oliebehandles, og det bliver jo næsten håbløst at få plads til ...
Nej, giv du dem bare olie med det samme...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også