Punktfundament – Afstand fra fodrem til terræn


Som en god og glad nybegynder skal lave en tilbygning på ca. 20 m2 til vores sommerhus. Tilbygningen skal anvendes til beboelse. Huset er af ældre dato og anvendes fra april/maj til oktober. Tilbygningen overvejer jeg at opføre på et punktfundament med en fodrem på 10 X 10 cm.

Her på kommer:

Strør/Gulvbrædder
5 cm luft
Isolering (Rockwool)
Vindpap
Voliere net
(Fodrem 10 cm)

Jeg er lidt begrænset af det eksisterende fundament på huset har ca. 25 cm fra terræn til gulv niveau.

-Hvad anbefales af frihøjde mellem fodrem og terræn i et punktfundament?

-Hvad kan jeg med fordel anvende til at isolere gulvet med i stedet for Rockwool, dvs. som er pladsbesparende?

 -Jeg har fravalgt dampspærre da jeg har vindpap i gulv konstruktionen. Skal jeg have både en dampspærre og vindpap?

Alt input velkommen J

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lad os tage den fra starten.
Du laver punktfundamenter. Hvor stor er disse? og i hvilket afstand placerer du punktfundamenterne?

Afstand mellem punktfundamneter har stor indflydelse på hvor stor bundrem skal værre. 100x100 lyder ikke af ret meget i mine øre.

Der efter så vil jeg nok mene at det er en rigtig god ide, at tegne fundament/sokkel detalje op.

Vindpap er på den nederste del af gulvkonstruktionen og den virker ikke som dampspærre. Dampspærre SKAL placeres på den varme del af konstruktionen.

"-Hvad anbefales af frihøjde mellem fodrem og terræn i et punktfundament?"
Spørgsmål forstod jeg ikke helt, hvad du mener med det, men hvis du lave detaljen nævnt tidligere og poste den herud, så kan jeg nok være med :-)

Personligt lavede jeg, da jeg lavede garage ca 10-15 cm afstand fra terræn til underkant bunrem. Og som ekstra sikkerhed pakkede jeg også mur pap omkring den:-) 100*100 lyder ikke af voldsom meget. Min bundrem lavede jeg i 130*65.....men det afhænger selvfølgelig også af afstand mellem punkterne:-)
Min 150mm fra terræn til fodrem
Hej Alle sammen,

Tak for svar. Jeg får lige få scannet mine tegninger og lagt dem op.

Tilbygningen måler 4,20 x 3,5.  Jeg planlægger at sætte et punktfundament for ca. hver meter, dvs. 5 x 4 støttepunkter, mellem de to sider på 4,20 sætter jeg 3 tværgående bjælker af dimension 100 x 100 som også er understøttet af punktfundamenter (2 stk)

Taget bliver et let decra tag da det skal passe med det eksisterende hus.

Afstand mellem bund på fodrem til tærren er nu planlagt til 15 cm.


Kan jeg ændre afstanden mellem punktfundamenterne og samtidig beholde dimensionen 100x100 på bundremmen ? f.eks 5x3 støttepunkter, hvor afstanden er 1,75 mellem punkterne på den korte side?





 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis