Nyt gulv i hus på syldsten

I vores hus har vi netop fjernet husets sidste trægulv, der viste sig at ligge på bjælker direkte på jorden. Alt træværket var angrebet af svamp og jorden under gulvet fugtigt. 

Nu vil vi gerne grave ud og støbe et nyt isoleret gulv. Hvorledes griber vi det an, når huset står på syldsten? Min nabo foreslog at grave til underkanten af syldstenene, lægge Leca-nødder ud og støbe 10 cm gulv ovenpå. Han mente at det var den tyndeste "gode" konstruktion.

Er der nogle med forstand og erfaring der kan hjælpe at beskrive opbygningen af et sådant gulv? Her hjælper det ikke at henvise til dette og hint reglement der foreskriver en udgravning i kineserdybde  - det er der ganske enkelt ikke mulighed for. Vi har brug for en "tynd" konstruktion. Jeg gætter på, at der kan laves et hul på 35-40 cm i dybden.

Der skal gulvtæppe på efter betonen er tørret...


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge flamingoplader, skåret til så godt som muligt langs stenene. Så kan man evt. fylde endeligt ud med Lecanødder, hvor det ikke er muligt at få flamingoen til at ligge ordentligt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Når flamingoen skæres til langs syldstenene, skal den så slutte helt tæt (kan man evt hælde knuste muslingeskaller eller Leca i hulrum for at isolere)?

Underlaget i rummet er (stampet?) blåler og meget ujævnt. Skal det forstås sådan, at vi:

- graver ned så langt vi kan
- lægger singels for at sikre mod vand
- afretter med 5 cm grus
- lægger grå isolering
- lægger dampspærre, evt. lidt op af væggen?
- lægger gulvspånplade
- lægger gulvtæppe
I kanten hvor der evt. er huller, kan leca, flamingogranulet eller skum anvendes.

Jeg ville grave så langt ned som muligt, udlægget et tynd lag grus til afretning, lægge så meget isolering som muligt, også støbe 100mm beton, og herefter din gulvbelægning ( tæpper, klinker trægulv og lign. )
Annonce
Med risiko for at lyde meget dum:

Hvor langt ned er "så langt som muligt"? Er det til underkant af syldsten, eller lidt over det?
Hej.
Det er bestemt ikke dumt.
Vægten af dit hus hviler på syldstenene, og fjerner du jord under stenenes niveau, risikerer du der sker et skred grundet trykket, og sker det først, synker huset = begyndende katastrofe.
Er der fodrem, er trykket fordelt. Er der ikke fodrem, har du trykket ved stolperne. Tavlene bærer ikke/bør ikke bære.
Den store løsning er at understøbe en passende sektion ad gangen.
Kan desværre ikke oplyse konkrete mål for sikker udgravning, hvis der overhovedet er nogen.

mvh

 varmetossen

Her er et par billeder fra værelset. Det øverste er af svampen, der gror ud fra gulvbjælken mod væggen.

Det midterste er taget, da gulvet er brækket op, bjælkeresterne og det øverste jordlag fjernet

Det nederste er af gulvbjælken efter den er taget op af gulvet. 


Uden at skulle råde, vil jeg sige, at jeg uden bekymring ville grave 5-10 cm under niveau for stenenes underside, undtagen hvis det er det rene strandsand eller mosejord, huset ligger på.
Så ville jeg lægge 5-10 cm Lecanødder og rette af i det, og så lægge mest muligt flamingo, i flere lag, med den rette trykstyrke og fylde ud med Lecanødder tilsat en smule cement og vand i ujævnhederne langs væggene/stenene. Så bliver det stabilt og vil støtte væggene/stenene.

Så bliver det politisk ukorrekt!!!
Jeg ville ikke støbe men lægge fliser og klinker på et underlag af fibergips eller tilsvarende. Vil du have gulvvarme i rummet, kan du få specielle flamingoplader med nogle store knopper, der er beregnet til at man lægger varmeslanger ned i det, som du lægger før fibergipsen. De resterende hulrum kan udfyldes med tørbeton.

Den konstruktion har jeg i min vinterhave, og det virker helt perfekt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Har du ikke en forsikring, der dækker råd og svamp?

Jeg fik et godt tilskud, fra forsikringen, da jeg skiftede gulvet i to værelser pga. råd.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis