Klyngelampe

Hej med jer

Jeg går og drømmer om at lave en klyngelampe med ca. 10 små globepærer.
Kan det lade sig gøre at få en samledåse til så mange ledninger, som så fører dem videre til udtaget i en enkelt ledning. Må man?
Og hvis man må, er der vel grænser for hvor stort effektforbrug man må samle til et enkelt udtag (=antal pærer i klyngen)?

Med venlig hilsen

Jacob
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det kan godt lade sig gøre at finde en samle dåse til 10 ledninger (Men er nok ikke lige til at finde ude i HN)... Ellers kan du jo bare bruge to, og så ligge noget 1,5 kvadrat imellem dåserne.

Med hensyn til forsyningen fra lampeudtaget og samledåsen ville jeg også vælge 1,5 kvadrat.

Og en almindelig 10A gruppe, kan belastes med 2300 watt. Og det må for eksempel en 1,5 kvadrat blød ledning, også belastes med...


Så for at op sumerere, ville jeg trække 1,5 kvadrat blød ledning hen fra lampe udtaget til den ene samledåse, og så fra den ene samledåse hen til den anden med 1,5 kvadrat blød ledning... Så 0,75 lampeledning fra samle dåserne hen til din fatning. (så kan du jo bare smide lige så mange fatninger til dine dåser, indtil din sikring springer)
Det bedste vil være at lave en lille samledåse med en klemrække med 20 klemmer - og så lave en fast forbindelse mellem hveranden på den ene side så du har 2 x 10, der er forbundet sammen.
Så er det nemt at forbinde de 10 lamper i hver sine 2 klemmer og til lampestedet fra den anden side af klemmerne hvor de faste forbindelser er lavet. Hvis der er beskyttelsesleder med er det naturligvis 30 klemmer.

Og så ville jeg bruge LED når det er så mange lamper - de fås også dæmpbare og efterhånden med lige så god farvegengivelse som glødepærer - ikke de billige, de er stadigt noget skrammel. Men omkring Ra 85-90 ( jo højere tal jo bedre ) og varmhvid ( 2700 - 2800 K ) så går du ikke helt galt i byen

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Men du kunne jo også lave en rund plade, med huller i rundt langs kanten som ledninger og fatninger skal hænge i. Maler du pladen pænt vil den ikke synes af så meget, og den skal så kunne ophænges i tre punkter. På oversiden kan du så montere to rækker kronmuffer en til hver fase hvorpå du montere lamperne. Selve klemrækken / kronmuffen laver du således at du først montere lus imellem hverenkelt klemme på den ene side og slutter af med en ledning til nettet ene fase.

Jeg kom nemlig til at tænke på, at jeg i mine unge dage lavede sådan en rund plade på Ø 120 cm. hvorpå der var monteret 12 "projektører" til et lys schow  dimsen som styrede herligheden var et byggesæt fra det hedengangne Josty Kit  hvortil min musik forstærkers var koblet. Jeg havde en 100 w spotlampe i hver projektør, det var da discoen var på sit højeste at man bare skulle have sådan noget flimmer i stuen.
(Utroligt at det gik godt)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også