Fjerne maling med højtryksrenser?

Hej med jer

Jeg har et gasbeton hus, med 1 cm puds - som er malet med mur/facade maling.

Jeg vil gerne have denne maling af, men ville helst finde en nemmere måde end at skulle rundt og slibe.

Jeg prøvede med en alm. lille 100 bar højtryksrenser for nogle år siden og kunne ikke fjerne malingen med den - men kan nogen vurdere om jeg ville kunne gøre det, hvis jeg lejede en kraftigere maskine? - man kan jo leje dem helt op til benzindrevne på 220 bar tryk?

/Morten
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er du ikke bange for at beskadige pudsen på muren? hvorfor vil du have malingen af, er det ikke noget nemmere bare at male den over med en anden farve?
Du kan jo evt købe/låne/lege en slibe maskine også slibe malingen af med den.
HAR prøvet at rense maling af puds på vores gamle pudsede murstenshus. Projektet gik på at den meget forsømte puds skulle fjernes/renoveres og så afslutte med åndbar silikatmaling.

Vi lejede en satan fra Cramo dog ikke hedvand. Det virkede for så vidt fint men du skal være forberedt på at de svage steder i pudsen vil din højtryksrenser finde - og da du ikke har mursten inde under men gasbeton, så stopper højtryksrenseren ikke nødvendigvis med at 'komme til' at fjerne den løse maling og puds ...

/bjørn

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Okay - jeg kan også godt se at det må blive en udfordring at finde lige nøjagtig det tryk hvor malingen fjernes men pudsen bliver - specielt fordi pudsen jo sikkert ikke sidder lige godt fast alle steder ...
Jeg har også overvejet en facadefræser men fik afvide herinde at det IKKE ville efterlade en malbar overflade fordi den er for grov .. og hvis jeg skal i gang med en vinkelsliber med diamantskibekob forudser jeg at det bliver et kæmpe arbejde!

Nogen ideer til hvordan jeg bedst klarer opgaven?

Men grunden til at jeg vil have malingen af, er for at jeg ikke risikerer at lukke helt af så huset ikke kan ånde - samtidig ville jeg foretrække at male det med en pulvermaling (ala Skalcem 100) - og den kan ikke binde på eksisterende maling.
Du kan fhv let banke og lytte dig frem til hvor din puds i givet fald er skruk (løs) - det er nemt at høre forskel på sund og løs puds. Uanset hvad du ender med vil det ikke kunne betale sig at 'holde vejret' og ikke mase for hårdt med penslen. Skruk puds SKAL fjernes og den nye metode med is-blæsning lyder smart. Men også dyr og ikke særlig gør-det-selv agtigt 8^)

/bjørn

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du kan hos Onkel Harald købe et sæt til sand / vand rensning, det er beregnet til at bruge på en almindelig højtryks renser med 100 bar. det er yderst efektivt og samtidig sviner du ikke omkring dig med flyvende sand. Du skal blæse skråt på muren ellers vil den bore nogle slemme huller.
farfar... på det projekter jeg har brugt tøris rensning var det billigere end vand, især hvis man tager reparation af følgeskader med ved rensning af vand.
Det er faktisk meget nemt at rense med tøris... nemmere end vand. Spørgsmålet er bare om der er et sted, hvor man kan leje maskinerne?

Når det er sagt, så mener jeg at den rigtige løsninger er at fjerne den løse puds, udføre reparation af facaden og derefter male den på ny.
tjaa - jeg tvivler skam ikke på at det sikkert er godt. Og jeg kiggede kun hos Cramo for at sikre mig at de ikke havde fået grejet siden sidst. Kärcher er nok en f de mere kendte producenter men som du tvivler jeg på at grejet kan lejes endsige købe den tøris (pellets) der li'som hører med.



På den baggrund er forslaget interessant men måske ikke så relevant for lav-det-selv segmentet

For de interesserede kan man læse og ikke mindst se en video på Kärchers internationale hjemmeside

/bjørn

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også