Udstødningen er utæt på MD6 Kombi

Hej

Jeg har et problem med udstødningen på min Vega. Når man giver  motoren lidt mere gas end blot tomgang, så hopper metalrøret ud af samlingen mellem rør og gummislange på udstødningen. På samlingen sidder der, 3 bolte, som jeg har løsnet, sat røret ind og strammet boltene igen - det hjalp ikke - og selv om røret sidder inde i samlingen, så kan man mærke (og se på agterspejlet bag ved røret) at samlingen mellem rør og slange ikke er tæt.

Er der en eller anden som ved hvordan jeg løser dette fornuftigt?

Tak

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du udskifter den gummi del, grunden til at den falder af er at gummiet efter hånden mørnes lige i overgangen mellem stålrøret og gummi bælgen.
Med hensyn til ( hvad gør den ) spørgsmålet, så er det en udluftning der skal sørge for at din udstødning ikke kommer til at virke som en hævert.
Hvis det er muligt kan du nøjes med samlingen, det er dog muligt at du er nød til at udskifte hele gummirøret. Ting i en båd holder ikke længere end alt andet du bruger i hverdagen. At være bådejer er ofte forbundet med en del udgifter til vedligeholdelse, og det er nok ikke smart at der er utæt ved udstødningen, der kommer en masse kulilte ned i din båd og det siges at være ret usundt at indhalerer.
Hej

Du har en Vega med en MD6A med tør udstødning. Dvs., at der inden i slangen går et rør hele vejen fra udstødningsmanifold til agtersamlingen. Du skal derfor skifte hele slangen i fuld længde.
Nogle Vega´er har skiftet til traditionel våd udstødning, hvor kølevand og udstødningsrøg samlet føres til afterafgang. Dette giver også mindre støj.
Til dette skal du bruge: 1x udstødningsbøjning for MD6, ny udstødningsslange ca. 2m. div. spændebånd i rustfri.
Du kan muligvis genbruge din antihævertslange på den sidste del af udstødningssystemen samt Elastomuffle lyddæmperen (den kegleformede gummidims agter). Sidstnævnte kan med fordel erstattes med en normal lyddæmper/vandsamler, da den jo er lige så gammel som din båd.
wn: Ville bare sige tusind tak for svaret - yderst brugbart - tak!

Det er vel begrænset hvor meget det kan betale sige, at kaste efter såden en gammel motor fra 1973 - har lige set at hele agterspejlter er sort - sodet til - hvad det så end betyder
Annonce
Det kan betyde flere ting, den lette er at du glemmer at rengører omkrig udstødnings røret en gang imellem, en diesel soder altid lige når den startes. Men det kan også betyde at den bruger olie, at forbrændningen ikke er ren eller at motoren for ofte bliver overbelastet. Desværre bruger mange sejlbåds ejere deres diesel alt for lidt, den startes ved udsejling og indsejling af båden. En diesel har godt af at kører i mindst en time ad gangen så den bliver ordentligt gennem varmet, faktisk er det altødelæggende kun at lade den køre et kvarter ad gangen.
Det er noteret! Har du nogen idé om hvad det koster, at få renset/efterset 2 dyser?
Hej

Det koster omkring en "tusse". Men så får man også nye spidser, man renser ikke dyser mere, det kan ikke betale sig.

Mvh Finn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis