tagrende

Jeg har lige et par sidste spørgsmål inden jeg saver i mine spær :-)

Jeg har snakket med et par forskellige tømrere omkring mine tagrender,, som er skjulte, men skal være synlige.
De er meget uenige omkring visse punkter og vil lige høre jeres mening omkring det.

1. Sternen skal laves i ivarsson plank, og skal være lodret ( efter beregning kommer det til at passe bedst med udhænget). Inden under skal der jo være forskalling. Den ene siger toms 2 den anden toms 4. Jeg regner med at det betyder 25*50 og 25*100. Hvis ivarsson planken er 18 cm så skal forskallingen også være det? Eller lidt smallere? Og skal der gummibånd på eller ej?

2. Når sternen nu skal være lodret er det så bedst at bruge konsoljern eller rendejern?

Håber i forstår hvad jeg mener. :-)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke med træet til Ivarplank-
Jeg lavede udhæng og stern i eternit, hele plader jeg selv skar ud. (billiger og man kan få de mål der passer)
Jeg brugte 25 x 100 tryk bag, og konsoldjern, der skal jo være noget at skrue konsoldjernene fast i.

Her lidt billeder fra min Carport, men har lavvet det sådan på huset også.


1 svarede ved ikke med ivarplank.
2 Svarede jo sådanset at konsoldjern, er en udmærket løsning til lodret stern, bare der er et solidt underlag at skrue dem fast i.

Men du må da undskylde jeg prøvede, at svare på et af dine to spørgsmål.

Jeg synes bare lige jeg ville prøve igen, du fik jo heller ikke respons, i din tidligere tråd om akkurat samme emne.
http://
www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/176997

Jeg driller dig bare :-) Får en tømrer ud og kigger på det.
ivarsson plank er ikke særlig stærk i sig selv, så jeg vil mene at der skal minimum være forskallet med noget 4 tomme eller to stykker hvor det ene er skoret lidt ned, så din forskalings flade ca 16cm bred, så har du en smugle kant til under breder, som også nok bør være ivarsson p. men når du skal forskalle til det skal du gå ud fra den højde du sætter af via din forskalling i dette eksempel. underkantet af de 16 cm forskal. og vandret over eller bare flugt med spærenes underside håber det var svar nok

Hilsen Tømren

Af fejl bliver man klogere, sjældent rigere!!!!
Annonce
Tak for svaret

Der skal også forskalling under, underbeklædningen ik?

Nogen der har et svar på konsoljern vs rendejern?
jo det skal der men behøves ikke og være på langs men på tværs pr 30-40 cm jamen jeg er selv personligt mest til konsol jern da de er nemmere og have med og gøre for rende jernene bruger man for det meste kun ved et igangværende "nylagt tag" da de monteres fast i tag foden under tagstenene og fodsinken/alu-en

Af fejl bliver man klogere, sjældent rigere!!!!
og ham med billederne je__ns har også brugt konsol jern!

Af fejl bliver man klogere, sjældent rigere!!!!
Skal jeg også bruge fodblik? Jeg har ikke noget undertag - det skal skiftes indenfor 5 år regner jeg med
nej ikke når der ikke er undertag men det ser nu godt ud alligevel men vent dog til når du vil ligge nyt tag alligevel så tag det hele der

Af fejl bliver man klogere, sjældent rigere!!!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis