Flytning af ahorntræ, hvordan gøres det bedst

jeg har lige snakket med min nabo, om et ahorntræ som jeg har stående tæt op af hækken ind mod dem. Det suger tilsyneladende alt kraften ud af jorden, så 3 af liguster stammerne er desværre døde, og efterlader et grimt hul i hækken. 

Så efter en snak med kæresten bliver det til at vi vil fælde et stort, og alt for dominerende birketræ i haven. og erstatte det med det ahorntræ som vi flytter.

Jeg googlede lidt, og fandt ud af det bedst at flytte det i efteråret (oktober) og at jeg samtidig skulle skære ca en 1/3 af kronen af. Så kronen ikke var så stor til foråret, når den begynder at sætte blade igen. For man vil kunne ikke undgå, at grave nogle af rødderne over når det flyttes, og beskære man det ikke vil kronen være for stor til rodnettet efter flytning. 

Træet er ca små 4m højt lige nu, med en 5-6 mindre stammer. Tanken var at grave en hul på en ca 100-120cm  og få så meget af roden og rodnettet med op, også trække det på en presenning hen til hvor det skal stå, som en en 6-8m der fra. Efter flytning vil det blive støttet af en 2-3 stolper og nogle bånd så det ikke blæser væk, før det får tid til at sætte sig godt igen. 

Er der nogen der har nogle gode råd, eller ideer til hvordan jeg skal gøre, eller lyder det til jeg har læst mig til hvordan det bedst gøres? 



 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ideen er da god nok, men der mangler lige lidt..
Du skal grave en rende omkring træet nu -Med den størrelse vil ca. 80 cm. ud sikkert passe meget godt -  spadebladets bredde vil være fin, dybden skal nok være ca. 3 spadestik - bør være rigeligt.

Fyld renden med grus og til efteråret, så har træet lavet en masse fine nye rødder i gruset.
De vil  være intakte, så i stedet for, at alle rødder er skadede, så kan du "nøjes" med dem i bunden.

Sniffer  
Den metode læste jeg også. og kan fint følge ideen med det. Og det er selvfølgelig den metode der skal bruges ved større træer. Men håbede mit træ efter en klipning kunne gå for at være et mindre/mellem træ, så det kunne flyttes i år. Eller tror du det vil gå ud bagefter?
Man kan jo også spørge sig selv om ikke den står så tæt på hækken at du kommer til at grave hækkens rødder over når du graver den op

Men ja sørg for at rodklump og top har nogenlunde samme størrelse, og tricket med rned renden fungerer fint, dog skal du huske at vande det nye plantehul grundigt inden du flytter træet derover.

Held og lykke med flytningen

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
pinkHenrik_:
Det vil jeg jo desværre nok. Den ene liguster er helt død, og 2 andre er tæt på at følge med. Så dør de, må de blive erstattet af nye. Hvis ikke jeg flytter træet vil de dø under alle omstændigheder.
men du vil måske også anbefale at jeg graver randen i efteråret og venter med at flytte den til næste år?
Ja det vil være klogt at grave i efteråret, og flytte til næste år.
Du kan så i det tidlige forår(marts-april, alt efter hvor meget det fryser), beskære toppen, så du ikke får så meget løv på træet efter du har flyttet det(husk på at jo mere løv, jo mere vand skal du bære hen til det).

-det er selvfølgelig fornuftigt at prøve at bevare træet og så ofre hækken, eller eventuelt plante en ny hæk.

Held og lykke. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Hvis tanken er, at det skal være et træ og ikke en kæmpebusk, så vil det nok være en fordel med en stamme, der så deler sig til en krone. De ekstra sidestammer du har, kan du med fordel fjerne allerede nu så træet kan nå at vende sig til den ændring før de flytter det.
De er alle 5 "side stammer" da træet blev skåret helt ned til bunden for nogle år tilbage af den tidligere ejer. Så det er 5 små skud der er vokset op rundt om den oprindelige stamme. Og hvis den bliver passet skal den nok komme til at blive pæn og stor. Man kan jo forme den meget ved at beskære, og studse
Hvis den tidligere har været skåret ned tror jeg roden er alt for stor til at du kan flytte træet.
Jeg tror godt du kan flytte det, men det kan du jo først se når du graver renden omkring træet. Bare du sørger for at få en meget stor rodklump med når du løfter træet. 

MHT mange stammer, så er det faktisk flot med flere stammer, men altid et ulige antal (3-5-7 osv) Det gør nemlig at øjet ikke kan sætte stammerne i "orden" eller rækker, og det virker mere naturligt.

Der findes flere meget gamle "muse-bøge" som man mener er opstået ved at mus har samlet bog som de har gravet ned, disse har så spiret og "et" træ med mange stammer er skudt op. 

Klik her

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af akselj på 06 jun 2013 21:42
Hvis den tidligere har været skåret ned tror jeg roden er alt for stor til at du kan flytte træet.
Faktisk ikke... det er det princip man benytter sig af, når man skal skabe Bonsai.

Man skærer træet ned, året efter rodstikker man det (graver en rende omkring det, for at fremskynde nye rødder tæt på stammen) og ca 2 år efter løfter man det op af jorden for at flytte det til en større skål/potte/kasse. Derefter udvikler man rødderne i yderligere 2 år, inden man begynder at sætte det i en rigtig bonsai skål.
Og først derefter begynder arbejdet med at forme toppen af træet...


Denne proses kan laves på alle størrelse træer, se bare de planteskoler der har træer til salg der er 5-10 meter høje og en rodklump på 4 meter i diameter, det kræver bare en større trillebør 

  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis