Flytning af ahorntræ, hvordan gøres det bedst

jeg har lige snakket med min nabo, om et ahorntræ som jeg har stående tæt op af hækken ind mod dem. Det suger tilsyneladende alt kraften ud af jorden, så 3 af liguster stammerne er desværre døde, og efterlader et grimt hul i hækken. 

Så efter en snak med kæresten bliver det til at vi vil fælde et stort, og alt for dominerende birketræ i haven. og erstatte det med det ahorntræ som vi flytter.

Jeg googlede lidt, og fandt ud af det bedst at flytte det i efteråret (oktober) og at jeg samtidig skulle skære ca en 1/3 af kronen af. Så kronen ikke var så stor til foråret, når den begynder at sætte blade igen. For man vil kunne ikke undgå, at grave nogle af rødderne over når det flyttes, og beskære man det ikke vil kronen være for stor til rodnettet efter flytning. 

Træet er ca små 4m højt lige nu, med en 5-6 mindre stammer. Tanken var at grave en hul på en ca 100-120cm  og få så meget af roden og rodnettet med op, også trække det på en presenning hen til hvor det skal stå, som en en 6-8m der fra. Efter flytning vil det blive støttet af en 2-3 stolper og nogle bånd så det ikke blæser væk, før det får tid til at sætte sig godt igen. 

Er der nogen der har nogle gode råd, eller ideer til hvordan jeg skal gøre, eller lyder det til jeg har læst mig til hvordan det bedst gøres? 



 

jeg har lige snakket med min nabo, om et ahorntræ... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal godt nok være glad for det træ for at bruge ret meget energi på at flytte det. Med den hastighed et ahorntræ vokser, ville jeg ikke overveje 5 minutter om jeg skulle fælde det gamle og plante et nyt. De sår sig desuden afsindigt, så nyt træ kan umuligt koste alverden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis