DIY: Fældning af stort birketræ

Et godt Do It Yourself projekt. 

Jeg har planer om at fjerne et stort birke træ i min have for at gøre plads til et ahorntræ som skal flyttes. Og som den nærrige person jeg nu er, gider jeg ikke betale andre for at gøre noget jeg selv synes er spændene og udfordrene. 

Vil tro træet er en 10-12m højt.   jeg havde en plan om at klatre op i træet. på bedste tarzan manere og begynde at skære af fra toppen og ned med en lille kædesav. Når de fleste grene er skåret af vil jeg begynde at tage af stammen, ca en meter af gangen. og på dne måde arbejde mig ned af. 

jeg vil selvfølgelig bruge noget faldsikring, så jeg ikke dratter ned og slå mig selv ihjel. 

Er der andre der har prøvet noget lign, eller kender til det?

Lyder det helt åndsvagt at gøre det selv, eller kan man godt gøre det, med omtanke og forsigtighed?

Et par billeder af det bette træ:  På det nederste billed, ude til højre, kan man se det ahorn træ som jeg ønsker at flytte hen, hvor birketræet står nu.


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg havde selv et større træ i haven som jeg tænkte på at save ned på samme
måde.
Men en jeg kender arbejder som skovmand og han sagde at han ikke ville
turde kravle rundt i et træ med tændt motorsav selv med faldsikring.
Så jeg kontaktede en prof og han væltede træet op rodfræsede for
i alt 2500. Og så var der osse forsikring på hvis noget gik galt.

Hilsen Jan


Det kan jeg godt følge ham lidt i. Alternativt kunne jeg bruge min bajonet sav, Den er lidt mindre farlig at kravle rundt med. Men kan jo være jeg ændre mening når jeg begynder at klatre rundt der oppe. Men indtil videre er det den metode jeg vil afprøve, også må jeg betale mig fra det, hvis opgaven er for stor.
Bare brug en ganske almindelig bøjlesav, jeg har fældet  og beskåren masser af træer med sådan en, intet problem bare klingen er skarp.
puhaaa. Den kører jo på knofedt :p Men det kan da godt være det er nemmere med sådan en fætter. Den tager rimelig godt fat, kan jeg da huske fra de gange vi har fældet juletræ
Gør som jeg!!
Jeg satte en god lang stige op til trækronen, startede min middelstore motorsav, og så begyndte jeg at klatre op.
Så tog jeg den endelige beslutning!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af ktm på 02 jun 2013 20:54
Gør som jeg!!
Jeg satte en god lang stige op til trækronen, startede min middelstore motorsav, og så begyndte jeg at klatre op.
Så tog jeg den endelige beslutning!!
Og var gudskelov så fornuftig at kravle ned igen, inden der skete en større ulykke. 

Nej Illiser, det er bestemt ikke arbejde for en amatør at begynde at topkappe. Nu er det svært (læs umulig) at læse et træ ud fra billeder, men det kunne godt se ud til at ville en tur ind til naboen, hvis du vil lægge det ned på normal måde. En mulighed kunne være at bruge en traktor eller talje for og få det til at lægge sig den rette vej, forudsat der er plads. Men igen kræver det en hel del erfaring og hvis du ikke har det vil jeg kraftigt anbefale dig at betale for at få det gjort af et prof. firma.

Pøj pøj hvad du end beslutter dig for.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Vil slet ikke vælte det, men kappe det af i bidder, på måske 1 meter. og arbejde mig ned af på den måde.
Jeg lejede en lift for ca. 1.400 kr./dag - da mit træ stod meget tæt på luftledningerne ved vejen. Bilen kunne lovligt køre med liften.

Savede med el-kædesav (der var ført et 230 volt kabel op til kurven) , "i små bidder".

Meget nemt og mere trygt end at skulle klamre sig fast hele tiden.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Det var selvfølgelig også en mulighed. Tror endda jeg måske kan leje en gennem firmaet og få det lidt billigere. Det vil jeg lige undersøge
De penge er givet godt ud! En entreprenør skulle have 4.000 kr. for den fældning, som kostede mig 1.400 kr. + en fridag.

Jeg har tidligere selv klatret rundt med en håndsav, men man skal bruge den ene hånd til at holde sig fast med, den anden til at save med og så mangler man den 3. hånd til at styre grenen når den falder.

Ikke dermed sagt at man ikke selv kan lege Tarzan - men man kan også nemt falde ned og brække halsen. Med med liften har du en "platform" at stå på, i stedet for at skulle stå på en gren.

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis