Krybestrøm eller hvad?

Hej!
Er der nogen der kan forklare mig følgende?:
HFI relæet slog fra. Skilt alt ad fra den sikringsgruppe. Samlet det meste igen. Indtil nu virker alt uden udkobling af relæet. Opdagede, at jeg ved tilslutning af fase (helt nyt kabel ca. 5 meter langt, får tydelig udslag i min lille polsøger (ganske almindelig billig en, af den slags der også er skruetrækker) får faktisk 'stød' ved berøring.  Ikke voldsomt, men alligevel.
Hvordan i alverden går det til? Nul og jord er ikke tilsluttet.
Carit
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen på siden

Hvis der er fase på ledningen, og du sætter din polsøger på, og berøre enden af polsøgeren, trækker den jordforbindelsen gennem dig.

Du kan ikke bruge din polsøger til fejlfinding.

mvh jens
Jeg ved godt, at jeg ikke kan bruge polsøgeren til fejlfinding, men jeg synes ikke jeg forstår hvordan det jeg beskrev går til.
Undskyld, jeg ser nu, at jeg ikke har formuleret mig rigtigt. Det er på nul ledningen polsøgeren giver udslag, selv om den ikke er monteret.
Carit
Skrevet af Carit på 02 jun 2013 18:31
Undskyld, jeg ser nu, at jeg ikke har formuleret mig rigtigt. Det er på nul ledningen polsøgeren giver udslag, selv om den ikke er monteret.
Carit

Det er jo rigtigt nok ( logisk for nogle af os )

Når du har tilsluttet fasen er der gennemgang gennem brugsgenstanden til nullen - og din polsøger vil lyse på nullen.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jamen det er stadig KUN et kabel. I´ntet er tilsluttet!
Carit
Annonce
når du skriver kabel, mener du så leder? i et kabel er der flere ledere Og hvad betyder det sidste du skrev?

Hvis du har tilsluttet fasen, kan der som EISOE siger, godt måles spænding på null lederen.
Det der sker er at strømmen i faselederen indukserer en spænding i de andre ledninger i kablet og det får polsøgeren til at lyse , stød kan man ikke få men på brugsgenstande af metal kan det godt kilde lidt , det er ganske ufarligt................

elektriker fra jævnstrømmens tid
til Illisher: Okay, der smutte et accant ague med, det skulle ikke ahve været der. der skulle blot st. INTET!(altså ingen apparater)
Nu tror jeg næsten jeg har fået svar på mit spørgsmål. Men 50 volt kan nu godt mærkes
Tak for svarene. Ville gerne have sat en smiley ind her, men nu kan jeg ikke finde dem mere? Da jeg skrev mit første indlæg stod de ude i siden?
Hilsen
Carit
Hvis du trykker på " svar " eller " citat " kommer smileyerne med ude i højre side - ikke hvis du blot svarer i feltet nederst uden at markere en af de 2 nævnte.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis