Konkrete som til SB og god praksis

Hej. Jeg er ved at klargøre plan til installatør. Entreprenør har ifm. Andet gravearbejde nedgravet kabler til carport, værksted mv. Jeg har valgt 1,5 kvt. 5 leder inst. til hver destination.

Har et par konkrete spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med.

1. Ønsker to faser med hver deres sikring i værksted. Det er min opfattelse at der gerne må trækkes to faser samt nul fra forskellige grupper (samme jord) i 5 leder kablet. Den ene nul må da blive trukket over den grå eller sorte Mellemleder. Dette markeres på både kabel og fordelerboks.

2. Må de to Mellemledere i et 5 leder inst. kabel ført til carport bruges til en 24v pir. Kan ikke finde forbud i SB om at der ikke må tilsluttes 24v dc i samme kabel så længe det er passende isoleret og markeret.

3. Ønsker at få tilkoblet en ekstra 3 polet sikringsgruppe. Der er imidlertid Ikke plads i gruppe tavle til denne. I ihc tavle ved siden af er der plads til i alt 3x3 din komponenter men der bruges kun 4 af disse pladser til 4 stk fortrådede outputs. Må der installeres en gruppe her. Det antages at kravet til egeneffekt overholdes?

På forhånd tak for svar
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu siger overskriften jo også god praksis - og det er det ikke.

Det er lovligt nok at føre 2 grupper isamme kabel - men ikke anbefalelsesværdigt. Du skal så huske at der skal være advarselsmærkning på både gruppetavle,kabel og evt. fordelerboks. Hvorfor ikke tilslutte til en 4-pol gruppe ?

De 2 sidste kan jeg ikke svare på - mener godt du må føre både 24V og 400V i samme kabel, hvis kablet er godkendt til den højeste spænding - og det advares klart med skiltning at der er forskellige spændinger i kablet - men igen : ikke anbefalelsesværdigt.

Din el-installatør ville aldrig gøre det - tror jeg.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tror også jeg ville vælge at smide en 4 polet gruppe ind, istedet for at have 2 grupper i samme kabel. (Men du må selvfølgelig gerne, hvis du laver grundig opmærkning)

Du må gerne have 24v og 230v i samme kabel.

Med hensyn til dit sidste spørgsmål, så må du gerne smide en 4 polet gruppe ind i din IHC tavle. (Der er jo også mange der bare har en tavle med både Kraftstrøm og IHC.


Jeg ville nok bruge det 5-leder kabel til 3 faser, null og jord. Også trække et ekstra kabel til pir føleren.

Du kan som Anders Siger godt smide det over i din IHC tavle, så frem varme beregningen stadig holder. For en IHC tavle der visuelt kun er halvt fyldt, kan sagtens være helt fyldt. Det har noget at gøre med hvor meget varme hver komponentafgiver.
Hej.
Den med pir kan vist ikke lade sig gøre. Den skal have 24v+, 24v-, samt signal tilbage. i alt 3 ledere.
1000 tak for svar alle. Efter gennemgang af jeres svar samt yderligere informationsøgning er her planen:

Værksted: Ny 4-polet gruppe i IHC tavle tilsluttes tre faser. I selve værkstedsbygning sættes en wireless dimmer på en af faserne sådan at udhængsspots styres af IHC. Dette giver i alt ca. 3x13 amp til arbejdsredskaber mv.

Carport: ny 4-polet gruppe i IHC tavle tilsluttes tre faser. I carporten sættes 2 stk. wireless relæer på to af faserne sådan at man kan tilslutte en elektrisk ovn i hver bil og styre fra IHC. Den sidste fase bruges til fast spænding på stikkontakter i carport til fx støvsuger, højtryksrenser mv.

Indgangsparti: Fase, Nul og Jord i 5-leder kabel tilsluttes havelamper og kobles på eksisterende IHC gruppe. De to resterende ledere føres under havefliser men IKKE nedgravet (ca. 4 meter) over til 2 stk. 24v IHC PIR som sættes på carporten. Disse to ledere markeres tydeligt: "24V" ved samlinger i begger ender.

Hvordan vurderer I ovenstående setup?

@Lauritsen: Jeg er ikke ekspert på IHC eller el generelt men som jeg har forstået det så skal disse PIR kun tilsluttes plus og minus (kaldet 0V) på et IHC input (mener de hedder OPUS 73 dem som jeg kig på). PIRen forsynes af den konstante 24V spænding som inputtet leverer. Når så PIRen registrerer en bevægelse afbryder den spændingen. Dette tolker inputtet ligesom et tryk på en kontakt og man kan så aktivere inputtet på en funktionsblok. Er min forståelse forkert?
Annonce
Det er det helt rigtige setup, det eneste der ikke er OK er kabel under fliserne, det bør ligge i 35 cm dybde med dækbånd.
Stærkstrøm ligger allerede på 90 cm under 10 cm grus samt dækplade. Det kabel som jeg påtænker at få lagt under fliser har en nominel spænding på 24v. Jeg kan ikke finde nogle begrænsning i bekendtgørelsen imod dette. Kun vekselstrøm over 50v og jævnstrøm over 120v. Er der nogen som kan bekræfte?
SB skelner ikke efter spændingsniveau, men dit kabel er, ved nærmere eftertanke, et signalkabel hvor der gælder andre regler, så den eneste grund til at grave det dybere ned er faren for beskadigelse.

Jeg ville nok lægge en form for afdækning over så det ikke rammes af den første spade der kommer i nærheden, jeg har selv brugt rionet klippet op i 20 cm bredde, det er lettere at dække end en plade.
Skrevet af ruag på 24 jun 2013 10:25
1000 tak for svar alle. Efter gennemgang af jeres svar samt yderligere informationsøgning er her planen:

Værksted: Ny 4-polet gruppe i IHC tavle tilsluttes tre faser. I selve værkstedsbygning sættes en wireless dimmer på en af faserne sådan at udhængsspots styres af IHC. Dette giver i alt ca. 3x13 amp til arbejdsredskaber mv.

Carport: ny 4-polet gruppe i IHC tavle tilsluttes tre faser. I carporten sættes 2 stk. wireless relæer på to af faserne sådan at man kan tilslutte en elektrisk ovn i hver bil og styre fra IHC. Den sidste fase bruges til fast spænding på stikkontakter i carport til fx støvsuger, højtryksrenser mv.

Indgangsparti: Fase, Nul og Jord i 5-leder kabel tilsluttes havelamper og kobles på eksisterende IHC gruppe. De to resterende ledere føres under havefliser men IKKE nedgravet (ca. 4 meter) over til 2 stk. 24v IHC PIR som sættes på carporten. Disse to ledere markeres tydeligt: "24V" ved samlinger i begger ender.

Hvordan vurderer I ovenstående setup?

@Lauritsen: Jeg er ikke ekspert på IHC eller el generelt men som jeg har forstået det så skal disse PIR kun tilsluttes plus og minus (kaldet 0V) på et IHC input (mener de hedder OPUS 73 dem som jeg kig på. PIRen forsynes af den konstante 24V spænding som inputtet leverer. Når så PIRen registrerer en bevægelse afbryder den spændingen. Dette tolker inputtet ligesom et tryk på en kontakt og man kan så aktivere inputtet på en funktionsblok. Er min forståelse forkert?
Lyder som en rigtig god løsning, du har fundet frem til

SB gælder fra 0V AC og 0V DC, så mit bud vil være at et kabel, 24v eller anden lav spænding, stadig skal 40cm ned.

alternativt kan du jo trække kablet i et plastrør, vandslange eller andet, så man ikke kan komme til at grave det over, når man en del år efter lige skal lave et eller andet
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis