Konkrete som til SB og god praksis

Hej. Jeg er ved at klargøre plan til installatør. Entreprenør har ifm. Andet gravearbejde nedgravet kabler til carport, værksted mv. Jeg har valgt 1,5 kvt. 5 leder inst. til hver destination.

Har et par konkrete spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med.

1. Ønsker to faser med hver deres sikring i værksted. Det er min opfattelse at der gerne må trækkes to faser samt nul fra forskellige grupper (samme jord) i 5 leder kablet. Den ene nul må da blive trukket over den grå eller sorte Mellemleder. Dette markeres på både kabel og fordelerboks.

2. Må de to Mellemledere i et 5 leder inst. kabel ført til carport bruges til en 24v pir. Kan ikke finde forbud i SB om at der ikke må tilsluttes 24v dc i samme kabel så længe det er passende isoleret og markeret.

3. Ønsker at få tilkoblet en ekstra 3 polet sikringsgruppe. Der er imidlertid Ikke plads i gruppe tavle til denne. I ihc tavle ved siden af er der plads til i alt 3x3 din komponenter men der bruges kun 4 af disse pladser til 4 stk fortrådede outputs. Må der installeres en gruppe her. Det antages at kravet til egeneffekt overholdes?

På forhånd tak for svar
Hej. Jeg er ved at klargøre plan til installatør.... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Igen - tak for kommentarer!

Er i helt sikre på at man ikke må lægge 24V spænding fra IHC input udendørs over jordoverflade. Jeg fortolker nedenstående passus sådan at placering af at jævnspændingskabler under 120V ikke er begrænset af lovgivning (ikke SB ihvertfald). Er min fortolkning forkert?

Fra SB 2002 gældende:

522.8.2 Kabler i jord.

Note Bestemmelserne gælder ikke for kabler, som kun indeholder strømkredse med en nominel spænding, der ikke overstiger 50 V vekselspænding eller 120 V jævnspænding.

522.8.2.1 Kabler skal lægges i mindst 0,35 m dybde under færdigt terræn.

Note Elleverandøren kan dog stille særlige krav vedrørende tracé og nedlægningsdybde for ledninger, der fører umålt strøm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis