Solfanger til kælder en god ide?

Jeg synes det er meget svært at afklare hvorvidt en solfanger til en kælder er en god ide eller ej. Jeg ønsker at opnå mindre fugtighed i kælderen, mest om sommeren hvor der fx lige nu er 18 grader og en relativ luftfugtighed på 83%. Om vinteren er det et mindre problem pga fjernvarme unit, uisolerede rør og en enkelt radiator (på en god dag ligger den her på 17 grader og 60%). Hvis jeg åbner vinduerne lige nu så vil fugtigheden stige så almindelig mekanisk udluftning vil ikke hjælpe. Vil en solfanger hjælpe på fugtigheden om sommeren i og med den varmer luften op? Jeg vil meget gerne høre fra nogen som har praktisk erfaring med det.


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bare sørge for at der er en ordentlig udluftning af kælderen, hvordan du forestiller dig at fugtigheden vil stige hvis du lukker frisk luft ind i kælderen, forstår jeg ikke. Luftfugtigheden vil være den samme som den er udendørs når du blot sørger for at der kan komme luft igennem hele kælderen.Det hjælper ikke at tilfører varm luft hvis ikke luften kan komme ud et sted.
Det er ikke noget jeg forstiller mig, det er noget jeg har målt. Jeg har fx her til morgen 80% RH. Der luftes ud i et par timer og så er fugtigheden 83% RH. Udluftning en varm sommerdag er ikke godt for en kold kælder. Varm fugtigt luft køles ned og kondensere på væggene.


Et par timer er sandelig heller ikke nok, det skal være kontinuerligt i flere døgn, så den udefra kommende luft kan opvarme kælderen
Jeg tror det vil give problemer alligevel. Kælderen ligge jo 2/3 under jordniveau og du får aldrig temperaturen op på sommer temperaturen. En sommerdag med 22-23 grader og 80% RH (meget normalt for en dansk sommer) vil derfor kunne give 85% RH i kælderen. Jeg vil meget gerne ned under 75% RH.
Du får jo ikke luftfugtigheden i kælderen, under den der er i udeluften.
Og som du selv en inde på, blæses der en masse varm fugtig udeluft, ned i kælderen, vil det nok give kondens.
Som på en kold øl, på en sommerdag

Har du overvejet en affugter, i kælderen?
Annonce
Jeg overvejede også en luftsolfanger sidste år, men nåede til den konklusion at effekten ville være minimal.
Endte med at købe et varmegenvindingsanlæg (Dantherm) som ventilere stueetage + kælder, men det blev også en noget anden pris.
Pt. ligger luftfugtigheden omkring 60 i kælderen og 50 i huset.


mvh
Jeppe
Skrevet af Klaus Lundstedt på 01 jun 2013 23:50
Tak for rundkørslen

mvh
Hvad har du indtaget Klaus

Tak for svarene indtil videre. Det er en problemstilling som er påvirket af mange parmetre og derfor læser man for og i mod alle steder.

Læs fx
http://www.bolius.dk/alt-om/kaelder/artikel/kan-udluftning-skade-din-kaelder/
http://ing.dk/artikel/tyske-eksperter-bakker-op-luftsolfanger-er-bedre-end-en-simpel-ventilator-132495

Jeg leder efter nogen som har erfaringer med en solfanger på en varm sommerdag hvor der er ca 5 grader koldere i kælderen.
Udluftning udluftning .... det er sagen op med alle døre og vinduer i den kælder især her i foråret hvor luftfugtiheden kan være ekstem lav 25-30 %...........
Du skal kalibrere dit hygrometer eller købe et nyt ,også et til udendørs brug, så du kan se hvornår du skal lufte ud .......
Og nu til solfanger ideen ...nej det ville absolut ikke ændre på fugtigheden i kælderen.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis