Hvem har en gammel Stiga Villa? -> Sidder mit remhjul skævt?

Hej

Remmen der trækker motoren til klipperen er begyndt at køre af npr man slå klipperen til. Det drejer sig om remmen der går under traktoren, altså ikke remmen der trækker ud til klipperen.

Senest lød der er ordentligt smæld da jeg klippede og den metalbøjle der sidder på det dobbelte remhjul foran fløj af bagud.

Da jeg skulle sætte det på igen opdagede jeg at omtalte remhjul sidder vinklet nedad, frem mod klipperen. Det betyder at den rem der går bagud, trækker ned på kanten af remhjulet.
Det er ikke akslen der er skæv, men den del den er skruet op i i karossen.
Hvis det skal rettes op, er det bedste vel at banke det lodret igen.

Er der nogen af jer der ude, med en Stiga Villa (Den første model) der lige kan tjekke om det remhjul også sidder vinklet på jeres, eller om det er blevet revet skævt på min?

Billeder her: http://www.giflen.dk/Albums/Album/f...85cad002de

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har netop sådan en af de første stige villa, og det remhjul skal sidde lodret. Men du må da have være særdeles hårdhændet ved den for at bukke det stykke der holder akselen, med mindre det er rustet op.
Og jeg tror ikke på ideen med at banke det lodret igen, der skal nok snarere en udskiftning til, for er det først blevet bukket vil det hurtigt blive bukket igen, med mindre du svejser nogle forstærkninger på.
Der er igen rust, så der må have været usandsynligt hårdt træk på da remmen satte sig fast :-)

MEN: Hvis det skal udskiftes er der to muligheder:

Da det er skruet op i tværprofilen på karosseriet skal hele denne skiftes eller også skulle jeg prøve at bore det ud og svejse en nu møtrik på, til at skrue op i.

Tror nu jeg vil prøve at rette dem op med en hammer og lidt følelse.

Den jo netop være bøjet fordi den har været rettet op, hos den tidl. ejer... :-(

Tak for svar. Går straks igang. Det er jo en ren fornøjelse at ligge under havetraktoren når solen skinner ;-)

/VH
Du skal nok også have en ny rem, er de først begyndt at springe af, har de det med at fortsætte.
Og køb en der er beregnet til havemaskiner, almindelige kileremme dur ikke.

Du må godt nok være meget tynd hvis du kan ligge under den
Vip den til modsat side af hvor kaburator og luftfiter sidder, det gør jeg altid, og så venter jeg 10 minutter med at starte den så olien er kommet ned hvor den hører hjemme.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis