Gas - skifte flasketype...

Hej

I vores Albin 25 sidder der nu en lille (1 kilos?) gasflaske til komfuret. Den kobles på med en ganske almindelig omløber, og der åbnes for gassen med en almindelig 'skrueventil' uden regulator.

Den slags gasflasker er svære at skaffe, og de koster det samme som en 2 kilos med 'Kosan' fitting, så jeg havde en plan om at sætte en Kosan på gasslangen og gå over til 2 liters.

Så advarer en kollega, som har haft en Camp-Let mig om at 'Uuuuhhh det må man ikke, det er hamrende farligt' - har han fået at vide. Hvorfor i alverden det? Om der er fuldt åbent med den gamle ventil eller Kosan'en kan vel være ét fedt?

Er der noget, jeg skal vide, inden jeg går i gang?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Din forbrugsside er ligeglad med om den forsynes fra 1 eller 10 kg. Kender ikke det specifikke, men der kan måske være forskel på flaskernes tryk. Det må være det eneste der kan give forstyrrelse.

mvh

 varmetossen

@ Klaus:

Det var også mit argument - gas optræder i det tryk, der holder noget af det flydende og noget på gasform. Men når man taler camping/båd gælder der nogle gange andre regler... hvad ved jeg?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej.
Der sidder en reduktionsventil i dit anlæg, og det kan godt være i studsen til flasken.
Du må lige på hovedet ned og se efter

mvh

 varmetossen

Sidder der ikke noget trykregulering i selv hætten (ventilen) til større flasker end et kg.

Kan da huske jeg engang læste noget om hvilke bar det er godkendt til.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej.
Det var da godt at få det på plads med meget klare og tydelige anvisninger.
Og da man uden videre kan købe de relevante ting, er der heller ikke i følge teksten noget i vejen for at udføre det selv, når forskrifterne forstås og følges.

mvh

 varmetossen

Man skal passe på, når man roder med gas.
Det lyder som om, at man skruer en 1 kg.? gasflaske direkte til komfuret, uden reduktionsventil, fordi den er indbygget? Hvilket tryk køre anlægget med?

En sædvanlig kobling af "Kosan-typen" har indbygget reduktion, jeg mener at huske den reducerer til 30 millibar eller noget i den stil. Danske campingvogne kører med 30 millibar i systemet, mens andre lande bruger 50 millibar (vistnok).Kosan-koblingen passer til 11 kg. flasker og 10 kg. letvægtflasker, og jeg har da tidligere haft en 2 eller 3 kg. flaske da jeg havde teltvogn.

Anyway, hvis man reducerer ned til et anlæg, som har indbygget reduktion, hvordan virker det så?

For en del år siden var en campist ved at miste hus, campingvogn og livet. Årsag?
Han havde af økonomiske årsager installeret en gammel bil-gastank - i stedet for at købe gasflasker. Meen, én af samlingerne var forkert, da der var brugt en konisk fitting, som ikke passede til den tilsvarende fitting. Resultatet var at ca. 40 kg. gas forsvandt ud i indkørslen og eksploderede til sidst.

Det er jo ikke uden grund, at man skal have autorisation til el,gas, vand mv. - selv om fikse gør-det-selv personer kan klare sig langt hen ad vejen.

Dit projekt med komfuret lyder ikke som gør det selv arbejde - tænk lige over, hvor gas fra en utæthed forsvinder hen: Ned i bunden af båden. Og så er det et spørgsmål om tid, FØR det går galt. Får fat i aut. gas/vvs båd/camping mekaniker.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Udstyr der er sat direkte til gasflasken må kun bruges udendørs!!
Køber du f.eks en flaske kosangas på 10 kg og sætter en alm. 30 mbar ventil på så skulle det virke i flg kosansas.

I en båd må man sætte et et strengs anlæg op selv som du lan læse i det andet link.

http://www.kosangas.dk/privat/videnscenter/hvad-er-en-regulator/

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej.
Jo, men bare lige med den yndtagelse, at der kræves påskruet regulator af søfartsstyrelsen.

mvh

 varmetossen

Du kalder det regulator, jeg kalder det en 30 mbar ventil. og som der står i en tidligere tråd, så skal der også sættes en "leak-tjek" ind

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis