Absolut nybegynder - er det en hobby for mig?

Hej med jer

Jeg har gået og drømt lidt om at købe en motorbåd, men jeg ved helt og aldeles intet om både, søfart, mekanik, regler osv. så jeg vil høre fra nogen der har forstand på det - om det overhovdet er det rigtige for mig at kaste mig ud i...

Jeg forestiller mig en båd i stil med Albin 25 - http://www.shipcenter.dk/nye-brugte...5-de-luxe/

Det jeg egentlig ønsker er en båd som kan ligge i havnen, og som jeg kan gå ned og sejle en tur med når jeg ønsker det. Den skal primært bruges til hyggeture, ikke alt for langt fra københavn, og det vil sjældent blive ture med overnatning - men det vil kunne ske.

Samtidig kommer jeg ikke til at synes at det er hyggeligt at gå og såtte i stand og vedligeholde, så jeg vil foretrække at den ikke kræver det store arbejde, men "bare virker" når jeg vil sejle - dog er jeg indforstået med at der selvfølgelig skal gøres noget.

Lyder det realistisk for mig at købe en båd - og hvad skal jeg være opmærksom på?

Noget af det jeg også gerne vil vide er:
Hvad kræver det af kort, for at måtte sejle sådan en?
Kan man lade den ligge i vandet om vinteren?
Må man godt "bare" sejle ud på vandet og kaste anker og overnatte der hvis man er på flerdages ture - eller skal båden ligge i en havn om natten?
Hvor meget brændstof skal man regne med at bruge pr. 100 km (eller hvordan det nu udregnes)?

Som sagt - jeg er helt ny

Lad mig høre fra jer!
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kræves ingen uddannelse for at sejle sådan en Albin, men det vil da være en rigtig god ide, at tage et duelighedsbevis, så du får styr på de basale regler.
http://www.fritidssejler.dk/Uddanne...jlere.aspx

Har du undersøgt om du kan få en havneplads?
Hvis det er en vinter godkend havn, kan båden godt ligge i om vinteren.
Men det kræver jo noget tilsyn, især hvis det er en isvinter, så skal du ikke sejle er det ikke anbefales værdigt.
Du må gerne ankre op for natten (bare det er uden for sejlrender mv.) og du skal have ankerlanternen tændt. Så det er ikke at krav at ligge i havnen om natten, man kan jo også sejle om natten.
Jeg ved ikke med brændstof, mit gæt vil være du bruger 20-25 liter for at sejle 100 km.
De fleste Albin'er er ved at være rigtig gamle, så benzinmotorerne er ved at være meget slidte, så tag én, hvor den er skiftet ud til diesel. Dieselmotorer bruger BETYDELIGT mindre brændstof.
Ovenstående forhindrer selvfølgelig ikke gamle dieselmotorer fra OGSÅ at være noget gammelt lort... Prøv en, hvor du kan få lov at prøve at koldstarte den. Motorrummet skal helst være rent og pænt, da det modsat en bil ikke sidder eksponeret for fart og udefrakommende smuds. Er det beskidt tyder det på tidligere ejeres tendens til misligehold. Albin 25'ere er der nok af at vælge imellem.

Derudover er Albin 25 en dejlig båd, bygget solidt, så den skal nok holde din tid ud. Sådan én vil jeg gerne have, hvis jeg en dag ikke gider sejl mere.

Når man ankrer op uden for havnenes bolværk, er der som regel dønninger fra andre store- og eller hurtigtgående skibe, der irriterer nattesøvnen, men da Albin 25 ikke stikker særlig dybt, skulle du nok kunne gå ind og finde et stille sted.
I en havn er der hygge, røverhistorier, fladt vand, strøm, diesel, bad, mad osv, der hurtigt kan få dig til at mene, at det er 125 kr værd i døgnet.
Men altså, hvis du ikke ligger lige i en sejlrende og ellers kender til regler om ankerlys osv, må du gerne lægge dig og sove stort set hvorsomhelst.

For hurtigt at komme til at lære alt det du bør vide om "havfærdselsloven", er det en god idé at tage et dueligheds-agtigt kursus. Motorbådskort kan du f.eks. tage på en halv dag på Amager.
Selv om der for det meste er god plads på havet, kan det godt ske, at en eller anden klovn sejler hurtigt lige imod dig, og så er det meget rart at have på rygraden, hvem der egentlig burde vige i den situation.

Held og lykke med projektet :-)

mvh
JAKOB
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Morten

Vi har sådan et dejligt svensk badekar, også i Ishøj Havn. Den Albin, du har kig på, har ligget til salg i 2 år, så der burde være basis for at presse prisen lidt ned

Vi har som sagt en 25'er, og det er en fantastisk dejlig båd. Når man har lært den at kende, vel at mærke. Den er meget sidevindsfølsom, bakker som en svenskerstiv elg, og så har den en fantastisk evne til at danse tango på bølgerne i Køge Bugt, fordi den er så fladbundet, som den er.

Vi har den gamle AD21 motor liggende i, og ved marchfart (5 knob) bruger vi cirka 2 liter diesel i timen, så 25 liter på 100 km er ikke helt ved siden af.

Det nytter ikke at have travlt i den, det allerhøjeste, du kan presse ud af den, er 8 knob, men så bruger du også diesel som Nørrebros Runddel bruger Bjørnebryg.

Albin 25 er vel nok vandets Folkevogn på godt og ondt, men du giver nok op i skidt vejr, før hun gør.

Som andre skriver - lær søfartsreglerne! Vi har ikke duelighedsbevis, men har læst og læst og læst på de ting, der er relevante for os, så vi kan færdes med en hvis tryghed. Vi har mødt rigtig mange, som enten ikke kender reglerne eller er skideligeglade, det var ikke lige gået på landjorden, men accepteres desværre i stor stil på vandet.

Du lyder som én, vi gerne vil dele havn med, du har nogle gode holdninger til tingene, så det er bare at komme videre med projektet

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Vores ligger i øvrigt i vandet 2 år ad gangen, og har klaret adskillige isvintre uden at tage skade, så længe man husker at vinterkonservere. Men den skal op hvert andet år og bundmales som det mindste.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hej Morten

De andre har skrevet om mange vigtige ting, som du skal tænke over.
Jeg vil kun bekræfte at det er vigtigt at du læser og spørger og læser og googler og sætter dig ind i hvordan man håndterer en båd. Havnemanøvrer, ankring og søvejsregler kan man ikke vide for meget om - og så ud og prøve det selvfølgelig.

Men jeg synes du også skal vide, at der altid er en del mere (læs MEGET mere) der skal vedligeholdes og passes, end man overhovedet kan forestille sig ----
---- og det ER vigtigt at man holder udstyret i orden, for at have fornøjelse af at sejle + for at man ikke får problemer på grund af småting som ikke virker som de skal.
Ude på vandet, kan man jo ikke lige s´ån parkere og ringe efter falck, som på land.

Specielt de første par år med en ny båd, er der ekstra mange ting, som skal laves i orden.

Det er en stor fornøjelse at have en båd, hvor det hele virker som det skal.
Og du behøver jo ikke at bruge tid på, at den ligner en altertavle.

Så du skal nok regne med, at der er en del arbejde med det.
Ikke for at tage modet fra dig - jeg synes da bestemt at du skal se at komme i gang.
Det er jo det eneste rigtige at bruge tiden på - at tutte rundt i en båd ude på vandet.

mvh A

To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg vil gå en helt anden vej, når du er så "grøn" Du skal leje dig en båd i din ferie, for en uge, så får du snuset til atmosfæren af at være bådejer og får set om det er noget for dig.
Det bliver nok svært at finde en båd der er til leje på dette tidspunkt af året, det er som regel i efteråret man boker en båd for den kommende sæson. Nogle bureauer har en ordning med at man kan tilmelde sig, således at hvis der i en uge bliver bliver en båd ledig grundet afbud, kan man være heldig at leje den.
Men som andre skriver, så få et minimum af jkendskab til det at sejle, før du begiver dig ud.
Held og lykke med projektet.
Skal man ikke have duelighedsbevis for at leje en båd ?

For flere år siden lejede jeg en i udlandet - de krævede at se mit duelighedsbevis.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det er jeg ikke klar over, sidst jeg lejede en båd var i 1982, det var til gengæld også en med stakit og lukum stor diesel der på en lille tur til bornholm fra Kalvhave og hjem via Ystad brugte 1 tons diesel olie.
Men der manlede så heller ikke noget i den båd, eneste anke var styrestolen der knækkede under sejlads i ret hårdt vejr.
Ja - for at foreslå noget i samme stil som at leje:

Du kan jo også gå til en af de nærmeste sejl-klubber - eller motorbådsklubber og spørge dig lidt for.
I en sejlbådsklub kan du måske komme med som gast på en onsdags kapsejlads og snuse til det på den måde. De mangler ofte gaster.
Jeg ved ikke lige hvad man gør i motorbådsklubber - men de fleste steder vil folk meget gerne fortælle om deres båd og erfaringer og er meget hjælpsomme.

Faktisk: Alle med en båd vil meget gerne fortælle om deres båd.
Mange af os kan ikke lade være   :-)
Og hvis du så kan holde ud at lytte på HVOR fortræffelig en båd det er, i ca 20-22 minutter - så vil enhver bådejer synes, at du er både sympatisk og intelligent :-)
Og så kan det jo være at du får en tur også.
Måske hjælper det at have lidt øl med?

mvh A



To ulykker kommer sjældent alene.
Der står forresten 'Solgt' på 25'eren i Ishøj, så det blev ikke lige den - med mindre det er dig, der har købr hende...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også