Strømforbrug lænsepumpe

I min træjolle m. indenbords motor, har jeg installeret en el-lænsepumpe.
Jeg sejler ind imellem en tur, for at lade batteriet op, så der er strøm nok til pumpen.
Jeg er dog lidt usikker på hvor meget strøm pumpen bruger, og om jeg f.eks. kan være på ferie i 14 dage, uden den løber tør for strøm.
Er der nogen der har lidt fornemmelse for det? uden man skal ud i noget med måleudstyr. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu findes der jo forskellige størrelser i lænsepumper, så svinger strømforbruget jo også.
Men mon ikke et par ampere, ville være et kvalificeret gæt?
http://
toolworld.dk/produkt/24916/Laensepumpe-12-volt

Den pumper 1900 l/t og har en 2,5 A sikring

Ellers må du jo købe den mekaniske model, der pumper når der er bevægelse i fortøjningerne.

Er båden utæt, eller er det kun det der kommer fra oven der skal pumpes ud?

Ellers hvis det er regnvand, er en havnepresenning en god ting, så bliver båden heller ikke beskidt indvendig.

@ je_ns: Tak for dine svar, for du foreslår flere løsninger.
"Bevægelses"pumpen duer ikke her, da jeg ligger så meget i læ af en bro, at der er for lidt bevægelse - har faktisk forkøbt mig på én sidste år.
Båden tager en anelse vand ind nedefra, men ellers er det mest regnvand, så det med en presenning, var måske en idé.
Nå, det er heller ikke et tungt problem, jeg tænkte bare, at der var én der sagde: "Du kan være væk i 2 mdr. uden strømmen slipper op" eller det modsatte: 4 dage...max.
Og ellers må jeg have én til at holde øje med den. 
Det kommer an på hvor stort batteri du bruger, og hvor tit den starter med at pumpe.

For nogle år siden lå jeg ved siden af en båd hvor pumpen kørte mindst 20 min i timen..

Men du må kunne se på pumpen hvor meget strøm den bruger.
En med 2,5 a sikring bruger typisk 1,6 a.

Kører den i snit 1 time hver dag og du har et 75 ah batteri så kan den kører knap 24 dage. for så har du brugt 37 ah af dit batteri og det er det man siger man kan bruge før det skal lades.

der er mange faktorer.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg kan meget godt li at du kun sejler ud for at lade dit batteri så der er strøm til pumpen ;-)

Altså det afhænger jo som grandoldman og je_ns er inde på hvilket batteri, hvilken pumpe og hvor ofte den pumper.?
Går ud fra at det er en åben jolle? Hvis det "kun" er regnvand du tager ind ja så er der IKKE de store problemer i at tage på ferie MEN!!!!!!! du skal altid lige få en nabo til at holde øje med skiwet! uanset hvor mange pumper og batterier alarmer osv osv. du har så få lige en til at have et halvt øje på din vandlinie ;-)

Ud over den med presenningen er det jo også en mulighed med en pumpe til landstrøm... men igen stol aldrig 100% på mekanikken batteriet kan dø, pumpen sætte ud, strømmen gå, presenningen revne, lyn og torden, jordens undergang osv osv osv.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Tak til jer der har svaret på mit lidt svævende spørgsmål.
Det med en mand der kigger efter vandlinie i forhold til bundsmøringen, vil jeg benytte mig af under alle omstændigheder - måske vedkommende ligefrem vil blive glad for at blive spurgt... 

Gode sommerhilsener
                                      svenliss    
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis