Overvågning af fælles indkørsel

Jeg overvejer pt. at opsætte et relativt omfattende sikkerhedssystem på vores grund. En af elementerne heri er et overvågningssystem, der skal overvåge vores have, bagindgang i haven, udvalgte rum og så ville vi meget gerne også overvåge indkørslen. 

Problemet er så bare det, at vi deler en fælles vej med vores nabo, hvor denne fører op til vores huse. Vi kan således ikke realistisk set overvåge indkørslen uden også at overvåge et stykke af denne vej og derved naboen. 

Er der nogen der ved hvorledes loven forholder sig til det? Er det overhovedet lovligt, selvom naboen og vi bliver enige?

Vi taler med naboen om det uanset hvad, men det er rart nok lige at vide hvad ens rettigheder egentlig er.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja så håber jeg ikke at naboen finde riflen frem og skyde kameraet
hvis han/ hun føler sig utryk. af overvågningen.!
Du må ikke overvåge naboens grund. Punktum. Hvis han giver tilladelse er det selvfølgelig noget andet, men som udgangspunkt nej.

Du skal også være opmærksom på at din overvågning må IKKE kunne se offentlig vej eller andre steder der ikke er din ejendom (fx vejen udenfor indkørslen, fortovet, et hjørne af naboens have, en sti bag huset eller andet). Udelukkende din egen grund.

Desuden skal andre personer der kommer i dit hjem give samtykke (hvis du fx har rengøringshjælp, hvilket jeg tillader mig at gætte på når vi snakker om et Fort Knox... :-))
Annonce
Skrevet af skals på 09 aug 2013 08:34
Du må ikke overvåge naboens grund. Punktum. Hvis han giver tilladelse er det selvfølgelig noget andet, men som udgangspunkt nej.

Du skal også være opmærksom på at din overvågning må IKKE kunne se offentlig vej eller andre steder der ikke er din ejendom (fx vejen udenfor indkørslen, fortovet, et hjørne af naboens have, en sti bag huset eller andet). Udelukkende din egen grund.

Desuden skal andre personer der kommer i dit hjem give samtykke (hvis du fx har rengøringshjælp, hvilket jeg tillader mig at gætte på når vi snakker om et Fort Knox... :-))


Mon ikke det er nok at opsætte et skilt der viser at området er overvåget. Det er det i hvert tilfælde alle andre steder
Efter min mening er det her ved at kører af sporet, der findes da masser af kamaraer i landskabet der optager billeder af alle der eks. passerer en butik, ved bankens automat o.s.v.
Skulle den lovgivning komme helt på rette gang ville det jo være helt umuligt at anvende disse kamaraer. Men som Pilehave skriver er det altså nok at skrive på et lille skilt at området er overvåget af kamaraer. Og jeg har set skilte helt ned til 5 x 5 cm.

Det er faktisk utroligt hvad sådan et par kamaraer kan gøre, jeg kender en mindre havn på Fyn, hvor der var meget tyveri fra, så blev der sat atrap kamaraer med kabler og en lille antenne på kamaraet op diverse steder siden har der ikke været stjålet noget på havnen.
Lige netop banker er direkte undtaget i loven, men alle andre må ikke umiddelbart optage ud på vejen.
(men man kan jo selvfølgelig være "uheldig" og komme til at skubbe til kameraet ;-)

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Som privatperson behøver du ikke at skilte med at der bliver overvåget på din grund, med mindre at det er områder som der er "normal adgang" til. Men personer der har fast gang på området skal give samtykke (fx din rengøringshjælp).

Håndværkeren - der er flere erhverv der har fritagelse fra kravene omkring overvågning af offentlige steder, fx tankstationer, indkøbscentre, banker, hoteller, detail butikker m.v.

Det kan anbefales at læse loven om overvågning af privat ejendom vedtaget i 2007 som giver svar på sådanne spørgsmål.

Denne side viser det også meget godt: http://secubi.dk/artikler/lovgivning.html

Jeg synes det er en glimrende idé med video overvågning af sin grund, og har også selv overvejet det - man skal bare være opmærksom
Personer der kommer jævnligt i hjemmet skal ikke give "samtykke" (der er et juridisk begreb), men blot oplyses om at der overvåges - fx med et skilt på hoveddøren.

I øvrigt er det kun personer der er ansat til at udføre et stykke arbejde (jævnligt), fx en hjemmehjælp. Det er fordi hjemmet så er en arbejdsplads og derfor skal følge de regler der gælder for... virksomheder

Kommer tømreren på besøg og skifter et vindue skal han hverken informeres eller noget andet.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis