Opbyg muret hegn

Er der nogen der har erfaring med at opbygge murede hegn? Altså basalt set 1,80 m høje vægge med tegl i toppen, hvor væggen så typisk er fuldpudset eller vandskuret. 

Vi overvejer nemlig at rive noget gammelt ujævnt hæk ud og så anlægge det i stedet. Men jeg er ikke helt sikker på hvilke produkter man skal benytte eller arbejdsprocessen. Er man nød til at mure det hele op i mursten, eller kan man benytte andre betonprodukter og så pudse ovenpå dem?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke et hegn af træ ?
Det er et større projekt at bygge sådan en mur, og helt billigt er det heller ikke. Du skal jo først have en sokkel der går ca. 90 cm. ned i jorden for at være sikker på at den ikke vælter, du kunne sådan set godt bygge selve muren i leca sten som du så pudser bagefter. Minusset ved leca er at bare den mindste smule fugt bag pudsen og så en gang frost vil give et evigt reperations arbejde. Bygger du den i teglsten og lade være med at pudse den vil den vel kunne holde i 100 år uden nævneværdige reperationer.
Men hvorfor ikke prøve noget af det helt nye, flethegn i det der kunstof matriale og så pæle i jorden til at holde tingene på plads.
Vi kunne naturligvis godt gøre noget som flethegn e.lign., men vi synes bare umiddelbart en muret væg er pænere. Desuden giver det os mulighed for at føre el og vandinstallationer i væggen, således vi f.eks. kan placere en udendørs vandhane på muren fremfor på huset, og så vi kan lave væghængte lys hele vejen langs kanten af haven.

Det betyder ikke nødvendigvis så meget at det er dyrere - det regnede jeg som sådan også med det var ;-) Jeg havde dog tænkt at lave det meste selv, så en ren teglstensopbygning kunne nok være svært at gøre pæn nok tænker jeg. Der er alligevel forskel på mine evner og en professionel murers evner ;-)

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Jamen skal et være en altertavle / bedemur eller er det bare en læmur ?
Som alt andet jeg beskæftiger mig med og tillader på min grund, så skal det være korrekt udført, holdbart og tæt på perfekt i finish. Alt andet er dovent.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Stakkel mand !
Hvis alt i denne verden kun duer hvis det er perfekt, lever du dit liv i en osteklokke.
Du skal lære at se skønheden i fejlene også, så begynder du at opleve det komplette liv.
Annonce
Hehe du skal have lov til at leve som du har lyst til. Jeg går op i at kvaliteten er i orden. Gør det selv er ikke en undskyldning for at gøre det dårligt.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Det har du fuldstændig ret i, men det handler også om at hvis du gør dit bedste så skal ingen komme og sige at det ikke duer fordi det ikke ligner profesionelt arbejde.
Det synes jeg skam heller ikke man skal overfor andre. Men det ændrer jo ikke på at jeg har al ret til at sætte høje krav til mit eget arbejde.
Jeg arbejder generelt ud fra tankegangen, at kan jeg ikke lave det til et niveau så en amatør tror det er en professionel der har lavet det, så skal jeg slet ikke lave det. En professionel må gerne kunne se forskel på det jeg har lavet og det en anden professionel har lavet, men det er også grænsen.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis