Facadebehandling - maling/fils/puds eller hvad?

Hej med jer

Jeg har en villa fra 1955, og udvendigt trænger murene til en istandsættelse da de ikke er pæne. Villaen er opført i gasbeton med ca. 1 cm puds udenpå - denne puds er så malet på halvdelen af huset for et par år siden - og halvdelen er malet for mange år siden. Der er brugt helt alm. facademaling fra byggemarkedet.

Jeg vil gerne gøre det pænt, men vil ikke ofre det det koster at få huset filset, så jeg overvejer forskellige løsninger, så jeg kan få en pæn, billig løsning, uden at det bliver for stort et projekt - jeg skyldes også at sige at jeg forventer at huset skal sælges indenfor et par år, så jeg vil gerne bare have en løsning der er pæn nu - og så må de lave det om hvis de vil have en bedre løsning.

Jeg har overvejet:
- Male hele huset igen med facademaling i en flot farve - problemet kan så være at gasbeton/puds ikke kan ånde hvis jeg lukker det helt med maling.

- Slibe huset af med en facadefræser og give det en pulver maling ala 'Skalcem 100' da denne ikke kan binde direkte på den eksisterende maling - jeg har dog aldrig brugt en facadefræser.

Har I nogen anbefalinger, tanker, eller andre ideer?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan i hvert fald ikke "slibe" overfladen med en facadefræser så den kan males. Så skal der pudses op igen først, fræseren er ret grov ved pudsen. Og du kan regne med et helvedes arbejde, blot så du er advaret :-)

Det er sådan en situation hvor der enten er den rigtige løsning (forfra) eller en lappeløsning (maling).

Facademaling er diffusionsåben, men hvad du kan bruge afhænger sikkert en del af underlagets beskaffenhed.
Er du sikker på at malingen er diffusionsåben? - Jeg har desværre ikke bøtten længere, men jeg ved at jeg købte noget som var beregnet til udendørs mure - dvs. det må have heddet noget med murmaling, facademaling eller lignende - mere kan jeg dog ikke huske. Og kan jeg på nogen måde se på den malede mur om den er diffusionsåben? - hvis den ikke er bør jeg jo nok rense malingen af inden jeg maler igen ...
Med mindre du har købt et skummelt produkt er facademalingen diffusionsåben.

Men jo mere du lægger lag på jo mindre åbent bliver det jo.
Jeg ville ikke være nervøs for at male den en gang mere med facademaling. Hvis den eksisterende maling ikke var/ er diffusionsåben nok, vil du kunne se det! For det første vil fugten ophove sig i pudset under malingen og endelig vil malingen skalle af

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også