Reperation af muret stik - hvordan?

Hej alle,

I forbindelse med tagrenovationen (anden tråd) er der også nogle indvendige reperationer.

De murede stik i bagmur over vinduer er flere steder revnet. Det ene har blot en synlig revne, men ingen sætning.
Det andet har tre-fire synlige revner hvoraf den ene har fået stikket til at sætte/forskyde sig 3-4 mm nedad ca midtpå. Illustrationen nedenfor viser nogenlunde hvordan den værste revne sidder.

Jeg har læst på mur-tag hvordan man kan renovere (enten med omfugning ved hjælp af våde trækiler eller ved at banke ståldorne i 0.5 mm overmål i borede huller imellem stenene i stikket/revnerne). http://www.mur-tag.dk/index.php?id=133

Mureren i STARK mente at jeg bare skulle omfuge de yderste 2-3 cm med expansionsbeton, men det er netop det mur-tag siger IKKE er nok.

Hvad mener I? Kan et muret stik som har sat sig en smule gøres stærkt igen ved hjælp af ståldorne? Og hvor skaffer man i så fald sådan nogle? Tentor-stål duer ikke da det jo er riflet (tænker jeg, da det så vil udvide hullet når det bankes i). Men en anden rustfri stang kan måske gøre det?

Hvis det kan repareres vil jeg gerne undgå at skulle mure et nyt stik eller lægge ståltegl i.

Håber der er nogle erfarne mur-kyndige der kan hjælpe.

Mvh Morten

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nuvel, fandt ud af at det er Teknologisk Institut der står bag "mur-tag". Og selv om de er en profit-organisation er de ret flinke, så jeg forsøgte mig med et opkald. Konsulenten fra TI Murværk mente godt jeg kunne reparere med ståldorne (rustfri rundstål skåret i passende længde) og efterfølgende omfugning. Så det forsøger vi.

Vi riller nok også et par baner stål ind i fugerne ovenfor stikket.

Hvis der aligevel skulle sidde én derude med gode fif, så kom gerne frisk :-)

Mvh Morten
Hej Morten

Står selv med samme problem, som du har beskrevet. Hvordan har du løst, at stikket har forskudt sig nedad ? Har du hævet dette med en soldat eller har du ladet stikket hænge ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis