Spærregrunder og knastelak

Jeg skal snart til at male et træloft. Jeg har spærregrunder, men jeg er i tvivl om jeg også skal bruge knastelak?

Hvorvidt spærregrunderen i sig selv er nok er jeg basically ikke sikker på.

Mvh.
Michael Lind Mortensen
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er min erfaring, at skal man være helt på den sikre side, skal man bruge knastelak. Har malet rigtig mange m2 i mit sommerhus, og har en enkelt gang brugt spærregrunder. Det er jeg nu i gang med at male om, efter en gang knastelak.
Jeg bruger hvid shellak
Så knastelak først og så spærregrunder bagefter?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
nej - hvis du har brugt knastelak, behøver du ikke spærregrunder
Jeg brugte i vores tidligere hus, spærregrunder på nogle profil brædder, fordi jeg fik at vide at det var fint.
Et halvt år senere måtte jeg konstatere at der var gennemslag og jeg valgte så at sætte gips op 

Så jeg vil bruge knastlak i fremtiden... 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Generelt er det svært totalt at spærre af for knaster. Dog, jo tørre/ældre træet er, jo mindre chance er der for de kommer igennem, da de burde havde "svedt" det de skal

MEN, brug ALTID knastelak, dvs shellack for en sikkerhedsskyld, OGSÅ selvom du bruger en spærrende grunder. Dog kun på træ der IKKE er behandlet i forvejen. Smøre man knastelak på behandlet træ (malet, ludbehandlet, whatever) og derefter maler, vil shellacken med tiden krympe under malingen.

Jeg vil anbefale at man giver profilbrædder spærrende grunder selvom man bruger shellack.

Jeg gør altid det, at jeg giver ubehandlet profiler brædder minimum 2 gange shellack og helst også 3 gange. Derefter giver jeg det en spærrende, og jeg plejer altid at bruge dyrups, da jeg synes det er den bedste til netop DETTE formål. Må indrømme, jeg ikke kan huske hvad den hedder. Men det er en meget tynd gennemsigtig sjaske sjaske "maling". Den er forrygende.

PinkHenrik: Hvilken spærregrunder brugte du? Det kunne jeg godt tænke mig at høre

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Den forsegler vi har til træet er fra Nordsjö og malingen er ligeså. Jeg talte lige med maleren der har fuldspartlet og malet vores badeværelse og hun påstår at med forsegleren fra Nordsjö er det ikke nødvendigt med knastelak.. Er der nogen der kan be- eller afkræfte den påstand?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Brug nu det shellack for en sikkerhedsskyld!!! Hvad koster shellack? 100 kr...(?) og så et par timer i påføring.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Loftet er ludbehandlet som det står nu.. så det er det om det ikke skader mere end det gavner?

Mvh.
Michael Lind Mortensen
Nå ok.ay det nævnede du intet om. Så er du, som jeg skrev nok nød til at nøjes med spærre

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
@ Jacko.
Jeg brugte så hvidt jeg husker Jotun eller Yunik, men jeg er bestemt ikke sikker (alsheimer light )

Jeg har senere brugt Yunik på både nogle mdf plader og nogle gamle finer døre, som grunder, og her var resultatet perfekt. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også