Vindbræt? - 45 grader isolering til tagfoden

Hej alle

Hvis der ved et 45 grader tegltag skal isoleres mellem spær hele vejen fra tagfoden til kip og der er åbent ned i hulmuren hvor vi vil fylde op med granulat - hvordan vil I så montere vindbrættet? Tømreren vil montere det vinkelret på spær og isolering - så det peger 45 grader udad. Er det ok? Og skal der en vindplade på oversiden af isoleringen (der er 70 mm mellemrum mellem Huntonit plader og isolering ).

Jeg tænkte at det var bedre med et lodret vindbræt over formur, så tagets isolering kan "få fat" nede ved hulmuren?

Mvh Morten
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du ikke du bare har misforstået tømren, for bræderne vil netop starte ved muren og gå 45 grader udefter foroven. Det vil give en tykkere isolering i forbindelse med muren.
Nej, de vil lægge dem fra kanten af bagmur, skråt udad og ligge af på formur hvor de så ville skumme den fast. Uanset hvad, vil jeg have lavet det efter forskrifterne (monteret på lister på spær og gummifuge på tre sider).

Mvh M
Jamen selvfølgelig skal de lave det som du vil have det, ellers høre samarbejdet jo op. Det er jo dig der skal betale i sidste ende, så må det også forventes de gør hvad du ønsker.
Nogen gange hjælper det at "snakke" lidt om at ringe til mester og høre hvad hans folk har gang i !
Jep, har en direkte linie til mester ;-)

Jeg er lidt hysterisk med at forskrifterne følges, et tag til en halv million skal helst fungere efter hensigten i min levetid ud...
Så vidt jeg forstår det er der ikke nogen problemer i at lade vindbrædtet gå 45 grader udad da den kan være man vil undgå at skære enden af isoleringen skrå.
Man bruger ikke skum som tætning i en sådan situation!!!
Vindbrædtet skal føres et stykke skråt op langs tag (20-30 cm)
Tagisoleringen skal slutte tæt til isolering i hulmur (efterfyld evt.)
Annonce
Hej Orla

Ja - der er slet ikke isoleret helt op i hulmuren (der ligger faste bindere nede ved etage-dækket og der er kun blæst leca ind derunder), så jeg efterfylder med granulat de sidste 40-50 cm op og støder så spær-isoleringen ned til.

Hvis der står et vindbræt og der er dimensioneret til 70 mm luftspalte imellem isolering og undertag(ved spær, det er Huntonit) er det så nødvendigt med en vindplade oven på isoleringen? Der isoleres med flexi-batts.

Mvh Morten
Man kan måske diskutere nødvendigheden af vindpladen, men jeg vil nu påstå, at den hører med til et veludført håndværk, da den vil modvirke at turbulent vindtryk, ikke trænger ned i/under isoleringen her ved kanten.
Enig med Orla, hvis der er lavet som ventileret løsning, bør der laves vindplader også, og ikke kun et vindbræt, som jeg også ville sætte vinkelret på spærene som de forslår.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis