Ny kap sav, hvilket mærke og model bør man tage?

Jeg står og skal til at invistere i en kap geringssav, men er ikke sikker på hvad jeg jeg skal vælge. Jeg er selv håndværker og kan godt lide kvalitets maskiner, og hælder dog også mest til at købe en lækker bosch eller lign. 

Den skal bruges til lidt forskellige opgaver her hjemme, og dem er der jo nok af som husejer, for 1. gang. Der skal laves noget skud, hegn og andre ting og sager.

Kravene er jo nok meget lig dem i selv ville sætte til en kap sav.  skal kunne save i smig og gerring, laser til at se hvor man skære, gerne lys også. mulighed for at spænde emnet fast med indbygget tvinger/holder, og dybde stop. 
mht pris, lå jeg lidt i tankerne omkring 1000-1500, men efter at have kigget lidt rundt blev jeg i tvivl om det var nok til en ordenlig sav. 

jeg har så findet denne her fra einhell, som ser ud til at være nogenlunde. Men hvad er folks erfaring, med det mærke, og der nogen der kender denne model og har prøvet den?
 http://www.frishop.dk/pi/Einhell-ka...2498_.aspx

Jeg så så at Carl ras har blå dage (hvad det så end er :p) og de har en bosch på bud til 2250.-  Det er så bare lidt over hvad jeg havde i tankerne, men det er jo også et lækkert stykke værktøj.  Jeg synes bare det er mange penge at smide efter en kap sav som man ikke kommer til at bruge så mange gange om året. 
http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-va...ssavgcm8s/

 Lidt tanker og sådan kan måske gøre det nemmere for mig at beslutte mig, og finde ud af hvad jeg vil have. Hvad har i selv købt, og hvorfor?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv en Bosch magen til, den er jeg vildt glad for. Jeg har brugt den det seneste år til diverse renovering af huset. Lynlåsen i posen til støvopsamling er lige gået i stykker, men det er også det eneste jeg kan sætte på den.. Man skal huske at se på skærehøjden når man køber kapsav, jeg kunne godt have brugt lidt mere højde da jeg lavede fodpaneler - men det gik.
Jeg købte den i XL med bord (2500 mm) til 2800,-, så det er ikke sindssygt billigt det de har. Bordet er næsten et must vil jeg sige.
Lige en sidste ting, den model de har GCM 8 S er en efterhånden gammel model, GCM 8 SJ er med softstart, hvilket måske er en fordel hvis man har lidt sarte nerver. Den nyeste model GCM 8 SJL, er med større skærehøjde og udtræk samt nyt støvsystem - men den er også noget dyere, de burde have den i din lokale XL.
Jeg har også den Bosch der. Gav 2.300,- hos Davidsen. Den kører rigtig fint. Eneste ting jeg savner er en laser, der angiver savsporet.

Jeg er enig med Kim. Bordet er i min optik et must. Jeg købte et i Biltema. Lidt noget slinger, men til mine hobbyprojekter er det ok. Hellere ofre på saven end bordet.

Men saven kan du roligt købe!

Mvh. Jakob Jørgensen
Ja, en dobbelt laser er luksus, men med lidt øvelse kan man uden problemer skære på begge sider af laseren..
Der er da ingen laser overhovedet? Ikke på min i hvert fald...

Mvh. Jakob Jørgensen
Du/i kan undvære en laser hvis i bruger en lille ret liste medens saven står stille og lægger listen op ad klingen og stregen hvor snittet skal ligge.

Det kan bruges i en snæver vending om i har tid til det.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
kim: Ved ikke om jeg synes softstart er en forbedring. Så skal man bare vente på klingen kommer op i omdrejninger. Det genere ikke mig den starter hårdt og hurtigt op Fed pris du har fået den til med bord. Ville også rigtig gerne have bordet, men synes det er møg dyrt, specielt sammenlignet med dewalts der næsten kun koster det halve hos carl ras.
det ville være lækkert nok med den nye model, gcm 8 sjl Men den ligger lige ca 1000 kr dyre desværre. Det kunne være jeg skulle tage i den lokale xl og se om de kan lave en god pris på den sav. Men synes ikke jeg har kunne finde den billigere end det tilbud carl ras har, den er pt 400 billigere end det næst billigste sted jeg kan finde.

jakob j: Så er det ikke gcm 8 modellen du har. måske det er pcm 8 du har, den er grøn hvor denne sav er blå?

Har lige tjekket. Det er en GCM 800 S. Det burde jo være 100 gange bedre :-)

Mvh. Jakob Jørgensen
Det er nok der forskellen er. Din er en 800 model, og den vi snakker om er en 8, og den ser sådan her ud foran. http://www.byggeteknik.dk/artikel?id=66379
Er der andre der kender til et godt tilbud på en kap sav, eller et sted der ofte har gode tilbud. på nettet eller butik, det lige meget, så længe det er i nordsjælland/københavns området butikken ligger
En ganske alm. DeWalt det virker... glem alt om laser osv, øvelse gør mester

Kenneth Rasmussen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis