Bilen æder fordækkene - 4-hjulsudmålingsrapport

Kære Alle,

Min relativt nye varevogn Renault Trafic 2,5, æder, eller rettere har ædt fordækkene på bilen. Spritnye Continental Eco varevognsdæk er spist ned på ca 6000 km.
Jeg har haft rettet henvendelse til værksteddet, som godt kunne se problemet, og har fået lavet en 4-hjulsudmåling på den, og sporet den ind.
Jeg mener selv at kunne tolke af tallene at den har spidset på forhjulene, specielt det højre.
Men jeg kan ikke gennemskue, hvor meget den har spidset? Altså om det har været meget eller lidt..
Mekanikeren talte noget om grader og minutter, som jeg ikke helt fangede, men som jeg syntes kunne være vældigt interessant at forstå, hvis der nu er en venlig sjæl derude, som kunne forklare..

Go' vind derude

Der er altid plads til endnu en motor eller gammel maskine mere, inde i værkstedet..
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er din TOE (hjulenes spidsning) for begge hjul du skal kikke på, at den er regnet ud i grader og minutter, er jo ikke så nemt som hvis det var i mm.
De røde tal indikere formodentlig, at målene ligger uden for tolerancen.
Så Caster ("styreboltens" bagudhældning) og Camber (hjulets ud/ind hældning)
Er ikke korrekt  på højre forhjul, var det vist, Forkert Camber kan give øget skævslidning.


Dine Castor burde være ens, også selv om de ligger inden for det tilladelige. Det kan give anledning til lidt skævtræk, men i dette tilfælde nok ikke følelig.
Dine Camber bør også være meget mere ens. Det der bør give skævtræk og en lille smule skævslid på højre hjul, som du også selv har konstateret.
Din totale toe in, har været alt, alt for stor. En forhjulstrækker, som jeg går ud fra din bil er, skal i almindelighed have toe out, og du har haft 1 grad og 37 minutter toe in. Selv på det mest slidte og slaskede styretøj på en gammel baghjulstrækker, som skal have toe in, ville man aldrig drømme om at justere den til så voldsomt toe in.
Under kørsel og dermed træk på forhjulene, vil en forhjulstrækker tvinge hjulene imod hinanden og dermed ophæve den smule toe out, spredning, så hjulene kommer til at løbe tiltærmeligvist paralelle. De 11 minutters spredning forekommer mig at være meget velvalgt, og vil nok resultere i en anelse, god, spidsning under kørsel.
Ifm en baghjulstrækker vil de passive forhjul danne en rulningsmodstand, der vil tvinge hjulene fra hinanden, altså til spredning. Derfor giver man en sådan lidt toe in, altså spidsning, som så af rulningsmodstanden ophæves, så hjulene også her kommer til at løbe tilnærmeligvist parallelle. Her vil man almindeligvis vælge 10-15-20 minutter alt efter konstruktion og alder, så man ender op med en krillimeter spidsning under kørsel.
De fleste biler bliver mere styrefølsomme og præcise med en smule effektiv spidsning på forhjulene.

Der er bestemt intet under i, at du har ødelagt dine fordæk på kort tid. Alt andet ville have været unaturligt.

Håber min udredning giver mening.

Med venlig hilsen
ktm

 

KTM og je_ns; tak for svar!

Perfekt, så tror da pokker, den har spist dem så hurtigt. Ved at den fik skiftet en bærekugle på højre inden jeg fik den. Kan det være nok til at den har spidset så meget, eller skal jeg mistænke at den har været på en kantsten med høj fart, tror I?
Nu kører den perfekt.

Der er altid plads til endnu en motor eller gammel maskine mere, inde i værkstedet..
Ved udskiftning af dele i styretøjet, bør man altid få lavet en styrtøjsudmåling.
Så udskiftningen af styrekuglen, kan jo sagtens have gjort at den er kommen ud af trim.

Der er al mulig god grund til at tro, at Hill Bill har været igang med et lynskift af styrekugle. Han har sikkert kunnet gøre det billigt på tilbud, især når han ikke har ulejliget sig med at udmåle og justere styretøjet efterfølgende.
Det er virkelig et meget dårligt udført stykke arbejde. Han har end ikke evnet at tælle omdrejninger på styrekuglen ved afmonteringen og skruet tilsvarende antal omdrejninger ind. Det kan man undtagelsesvist tillade sig, hvis man ikke lige kan stille styretøj her og nu eller måske ikke har et apparat., men efterfølgende skal det kontrolleres.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Rolig nu, gutter..
Jeg skriver at den har fået skiftet en bærekugle..
Mekanikeren er lige så træt af det som jeg er (eller har været). Nu er problemet jo fundet og løst, og jeg er blevet klogere takket være jer.
Han har lovet mig et rigtigt godt tilbud på to nye fordæk..

Tænkte bare på om den kunne komme til at spidse så meget som den har gjort, ved en hård påkørsel af for eks en kantsten, el.lign..

Der er altid plads til endnu en motor eller gammel maskine mere, inde i værkstedet..
Ja et hårdt møde med en kantsten, kan sagtens bringe sporingen ud af kurs.

Camberen på det ene forhjul, stod jo også uden for tolerancen, måske den har haft en skade?
En påkørsel af en kantsten vil presse forhjulet bagud, og give større toe out.
Hvis bærekuglen har været voldsomt slidt, kan styretøjet have været justeret ind efter en sådan slitage, og vil så være ude af sporing, når der kommer ny bærekugle på. Det kunne den skæve camber tyde lidt på, kunne være en mulighed.
Det er stadig forkert ikke at spore efter at man har raget i styretøjet.
På nogle systemer skal man også stille styretøj, bare man har haft bremsekaliberen afmonteret, hvis den sidder indespændt i andre komponenter, f.eks. på visse Jaguarer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af ktm på 28 maj 2013 23:50
Dine Castor burde være ens, også selv om de ligger inden for det tilladelige. Det kan give anledning til lidt skævtræk, men i dette tilfælde nok ikke følelig. .............
......Der er bestemt intet under i, at du har ødelagt dine fordæk på kort tid. Alt andet ville have været unaturligt.

Håber min udredning giver mening.


Det giver aboslut mening, og jeg er blevet lidt klogere i dag. Tak for det.

En lille tilføjende forklaring.
De lidt "bastarde" minutter er et levn fra gammel tid. I dag er det almindeligt at grader deles i decimaler, men i tidligere tider blev en grad delt ind i 60 minutter. Omregningen er minutter delt med 60. F.eks. er 40 minutter det samme som 0,75 grader.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Naahhrr, er det nu også rigtigt Chr.?
40 ud af 60 må være 2/3, altså 66,66666%

Roder jeg fortvivlet rundt+ Jeg ved godt at jeg er oppe mod en med navigation som speciale!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis