Hegn i vand

Hej herinde

Jeg er ved at sætte hegnspæle, men har et problem.

Projektet er i første omgang at jeg skal have noget mere jord på min have fordi jeg bor ud til en græsmark der er meget våd. Rundt i kanten af haven vil jeg lave en forhøjning, så jeg ikke bliver oversvømmet igen og eftersom jeg har en masse sten jeg alligevel skal af med vil jeg lægge en masse af dem i forhøjningen. Så er de væk og jeg sparer lidt på jorden. På sigt, bliver nok først næste år, vil jeg have et hegn der stor i den forhøjning og har derfor tænkt mig at sætte nogle pæle i så jeg ikke fylder sten på hvor jeg efterfølgende skal i gang med pæleboret.

Problemet er at i det hjørne af haven hvor det er mest vådt, stod der blankt vand omkring 15 cm ned det borede hul 

Hvordan planter man en hegnspæl der, så den både står fast og ikke skal skiftes pga råd hvert andet år?
Nogle forslag?

Mvh

Kasper
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tjaa jeg ville måske overveje at banke et metalrør i jorden i stedet for...

Nu skriver du at du vil bygge "et dige", har du tjekket at det vand der falder på din side af "diget" kan komme væk ? for ellers har du jo lavet en swimmingpool  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Allerførst skal du grave dem godt ned, for ikke de skal blive skudt op når jorden fryser.

Så kører du i det lokale byggemarked og købe, (og nu kniber det med hukommelsen) asfalt eller tjære.(90 % sikker på asfalt)

Så maler du dem med kold flydende asfalt ca. 10 cm højre op end jordoverfladen. Der er ikke noget andet der holder.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

du kan også bruge en naturlig træsort der hedder azobe den kan tåle det uden nogle former for imprægnering.

Dette bruges bla andet til bolværker moler, havne osv.
Sakset fra nettet

"Azobé er en træsort, der er meget svær at få fat i. Du kan ikke bare hente den i den lokale trælast, og ofte er det ikke engang en bestillingsvare. Det kræver en anelse kreativitet at opdrive forhandlere af den eksotiske træsort.
Der er dog nogle forbehold vedrørende netop azobé, da det i selve kernen indeholder nogle selvimprægnerende midler. Det kan derfor anbefales at bruge åndedrætsværn, når du skal skære i træet, for at undgå indånding af støv og affaldsstoffer fra træet.
Da træet oftest kommer i meget store dimensioner, er det meget svært at arbejde med, og prisen er høj. Den nøjagtige pris kendes ikke, men regn med, at den er meget høj."

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvad med at bruge beton pæle istedet for, de er armeret og bruges ofte hvor der er vand i undergrunden.
Noget helt andet er at ejeren af marken skal sørge for et ordentligt drænsystem så vandet ikke oversvømmer din have. Det er der så vidt jeg ved lovgivning om.
Annonce
Nu køber jeg jævnligt azobe og nej det er ikke så dyrt og købes på savværker skåret på mål.
Hej Slupper.

Hvad med du fortæller hvilket savværk der er klar på at levere opsavede azobe stolper og sikkert også planker på mål.. og rigtig gerne lidt om priserne også.

Selv har jeg nogle højbede der er lavet i tryk imp træ.. og de er ikke til ret meget mere...
Så de står reelt til udskiftning til efteråret og her kunne azobe da være en mulighed hvis økonomien tillader det...

MVH Njord

MVH Njord
jeg handler med et savværk i ølstykke men er sikker på de ved om der er nogen i jylland der også sælger.
Det hedder Hans larsen savværk og trælast.
Tak for input...

Bliver nok Grandoldmans råd der vinder i første omgang. Lyder mest økonomisk overkommeligt og værd at prøve
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også