Koldt vand, lang tid om at blive koldt..!

Hej LDS.

JEg er for nylig flyttet i et lejet hus, som er opvarmet af pillefyr om vinteren, og i sommer månederne så slukkes pillefyret og der køres over en elektrisk vandvarmer..
Indtil vi slukkede for pillefyret, så havde vi det problem at det kolde vand kunne være meget varmt/lunkent og løb i lang tid før det blev koldt, men samtidigt, så var trykket på den varme side meget lavt og meget lang tid om at blive varmt og klar til en opvask fx..

Jeg mistænker lidt at nogle rør ligger for tæt på hinanden eftersom at det kolde vand er varmt og at det varme er lang tid om at blive varmt, men hvorfor der ikke er meget tryk på den varme side, den kan jeg ikke lige regne ud..

Derfor ville jeg lige høre jer ad herinde, om i har erfaring med evt. lign. problemstilling..

Ved selvfølgelig at det nemmeste for mig som lejer ville være at ringe til udlejer og sige den er gal, men da jeg i for vejen er nysgerrigt anlagt og gerne vil spare timeløn hos håndværker, så tænkte jeg at et spørgsmål her, ja det er jo "gratis".. :-)

efter pillefyret er slukket og det køre via vandvarmeren. ja så er det kolde vand hurtigt koldt, men trykket på den varme side er stadig Meget lavt, og det forstår jeg ikke..

Håber her er nogle "Uheldige" der måske har oplevet lign. situation.. :-)

Mvh Dennis

FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der kan være mange faktorer der spiller ind der, så fortæl hvor gammel indstalationen er om varmtvandet er ført i pexrør eller andet ligesom koldtvands røret.
På mange ældre ejendomme er koldtvandet ført i galv. vandrør med direkte forbindelse fra vandmåler til forbrug Der er så sat enten pexrør eller anden form for varmtvands indstalation ind senere ved siden af den gamle indstalation. Er rørene ikke af samme dimention kan der godt gå længere tid hvor en hvis mængde vand løber igennem under forudsætning af at trykket er ens på begge rør. Det kan også være en ventil i forbindelse med varmtvands beholderen der lukker af for trykket så vandvarmeren får tid til at opvarme vandet.

Men enden bliver aligevel at bor du til leje er det ikke dit problem at få det iorden, det skal din husvært sørge for. Du må slet ikke pille ved indstalationen uden skriftlig godkendelse af dette. For så er det at ejeren kan påstå at du har lavet kage i tingene og tørre regningen af på dig.
Så jeg vil anbefale dig at melde dig ind i LLO der kan du få alt at vide og bliver der problemer med udlejer, vil LLO ordne tingene for dig.
Tak for svar.. :-)

Nu tror jeg bestemt ikke LLO er nødvendigt, ved jo udemærket godt det i sidste ende er udlejer der hænger på den og at jeg intet skal pille ved..

MEN, dermed ikke sagt at man ikke kan være nysgerrig, jeg ved af gode grunde ikke hvordan div ting er ført, men tænker det er unerligt at det kolde vand er lunkent så lang tid når pillefyret køre, da der jo mår være grænser for hvor langt det vand løber.. :-) ( medmindre han bogstavlig talt har ført det sammen, i zik zak, med gulvvarmen.. :-)

FamilieFar til 3, ægtemand og husejer. :-)

Vores kolde vand må også løbe tæt på gulvvarmen, for vi oplever det samme med varmt, koldt vand.

Manglende tryk på det varme vand kan være kalk.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis