Jordforbindelse

Hej
Min elektriker har opsat en jordskinne i min tavle og forbundet den til nul på indgangssiden af hpfi relæet. Han har så forbundet jord i en 380v gruppe til skinnen, men ikke forbundet jord fra 220v installationerne.
Har han glemt dem eller kan der være en god grund? Nu har jeg stik med jord i de forskellige rum, men de ender jo i realiteten "blindt"

Er det tilladt at lave en alternativ jord ved at forbinde den til nul på "forsiden"af Hpfi?

Mvh Lars

Mbj.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det kaldes nulling det han har lavet og er lovligt hvis han har forespurgt elværket først, grunden til de andre jordledninger ikke er montered kan kun han svare på for i dag er det ikke lovligt og lave ''inaktive'' jordforbindelser
For det første , er nettet nulsikret der hvor du bor ,og må man i det hele taget bruge nulling i dit område,  normalt banker man et jordspyd ned og får dermed en jordforbindelse.
Ekstrabeskyttelse (jord) bruges både ved 400V og 230V installationer , alt efter lokaliteterne og brugsgenstandene............................

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Min tavle sidder i kælderen i en ejendom fra 30erne. Vil det være muligt for min elektriker at bore hul i betongulvet og banke et spyd ned og så etablere en rigtig jordforbindelse på den måde?

Mbj.
Ja, det kan han godt - men en nulling er lige så rigtig og fungerer lige så godt, hvis ikke bedre, som ekstrabeskyttelse - jeg kan ikke forestille mig at han har udført nulling uden at have tilladelsen til det. Som tidligere nævnt kan kun din elektriker svare på hvorfor 230V - ekstrabeskyttelsen  ikke er forbundet - lyder mærkeligt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hvis det er muligt skal der bankes et jordspyd ned , og det er let nok i dit tilfæle , bor et hul i betongulvet og ............
Jeg tror din elektriker er sprunget over hvor gærdet er lavest , og ulovligt har brugt en nulling......

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Hvor står det at der skal bankes jordspyd ned hvis det er muligt ?

For installationer, der forsynes fra en offentlig elforsyning, må nulling anvendes i følgende tilfælde, såfremt anlægget, der forsyner installationen, er nul sikkert, jf. stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 4, § 10:

1. Hvor installationen forsynes fra egen transformerstation.
2. Hvor stikledningen udgår direkte fra transformerstation og er udført med kabel.
3. Hvor nulling allerede anvendes i installationen.
4. Hvor elleverandøren har givet en særlig tilladelse.

Elleverandøren kan kun nægte nullingstilladelse i de under pkt. 1 og 2 nævnte tilfælde hvis der er større tekniske vanskeligheder forbundet med at opnå nulsikkerhed i forsyningsanlægget.Nulling må anvendes uden nullingstilladelse i det under pkt. 3 nævnte tilfælde.


Citat : El-mappen.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Til info blev SB afsnit 4 erstattet af afsnit 2 tilbage i 2003 :-)

Men det ændrer ikke på at der er "frit slag" hvad angår enten jordspyd eller nulling såfremt forsyningsselskabet har sagt god for det.
Jeg fik "nej" til nulling fra KE - så det afhænger af hvor du bor.
Skrevet af steinaa på 26 maj 2013 18:32
Til info blev SB afsnit 4 erstattet af afsnit 2 tilbage i 2003 :-)

Men det ændrer ikke på at der er "frit slag" hvad angår enten jordspyd eller nulling såfremt forsyningsselskabet har sagt god for det.

Ja, sådan kan det gå når man bruger sin ven,Google

Godt de regler stadigt er gældende så min oplysning ikke var vildledende.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis