flytte en clematis

hej med jer
jeg har denne her fantastiske clematis, der har en livskraft ud over det sædvanlige. Jeg plantede den under vindfanget/udhænget over vores indgangsparti på huset. Det er 3 år siden og den er nød til at blive flyttet fordi den bare vokser for vildt. Den blomstre på sidste års skud i foråret og når den er blomstret af har jeg klippet den helt tilbage de andre år. Så går resten af sommeren med at holde den "nede" og alligevel laver den ca. 7 meter lange udlæggere. Aaaaanyway ............. kan man flytte sådan een fætter. Hvor stor er roden osv. Jeg har netop bygget en stor perkula på terrassen og der vil den passe perfekt....

se pix

hilsen jens
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du kan godt flytte den, men nok ikke før efteråret hvor den går i dvale. Ellers skal du beskære den helt ned inden du flytter den, da den har behov for at danne nye rødder.
hej håndværker
tak for svar - ved du hvor stor roden/klumpen sådan ca er. Jeg købte planten for ca 3-4 år siden så den er vel 5-6 år gammel. Der er 2 hovedstængler ved jordoverfladen og de er hver ca på tykkelse med en pegefinger .............

hilsen jens
Du stikker af i en spades bredde fra stammen nu, men lader den stå til efteråret som Hv skriver. Så sætter den mange små rødder i klumpen, som er med til at sikre god vækst fra begyndesen et nye sted.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis