For meget sug i piben.

Hej folkens,jeg har et problem med min skorsten/brændeovn.Når det blæser, suser det i toppen af brændeovnen , enten fra topspjældet eller røgrøret.Det er ret generende, hvad kan jeg gøre ved det? Der er monteret isokern i skorstenen,som er ca.7m høj og ihvertfald 80 cm over rygningen. Fejeren har monteret et halvt rør i toppen,mod vindnedslag,og er ellers ikke særligt behjælpelig med dette problem. Ovnen er fra sidste sommer, en termatech40.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Du kan da starte med at få målt dit skorstenstræk.

Så er er det en god ide at montere en trækregulator.

mvh

 varmetossen

Jeg havde samme problem og har indstaleret et spjæld i skorstens røret lige over ovnen, det nedsætter trækken til det halve.
Skrevet af Håndværkeren på 25 maj 2013 12:18
Jeg havde samme problem og har indstaleret et spjæld i skorstens røret lige over ovnen, det nedsætter trækken til det halve.


Ok, det lyder godt  hvordan virker det? og er det til at installere i et fullform røgrør?
Det er meget simpelt, et stykkke aksel med en bøjning i enden der danner håndtag. På selve akselen der er ca. 10 mm. tyk er der boret to huller med gevind tværs igennem, derpå er der skruet en rund plade der dækker det halve rørdiameter når spjældet er drejet 90 grader og lige så, fuld åben 90 grader til bage, der ud over sidder der en trykfjeder udvendigt imellem håndtag og skorstens rør så spjældet ikke bare åbner og lukker efter behag.
Du skal have røgrøret af for at kunne monterer spjældet og der skal bores to huller i røret som akselen kan sidde i.
Der findes også et system der indmures i skorstenen, det lukker bare extra luft ind i skorstenen via et spjæld der er vægt afbalangeret.
Annonce
ok ,det må være et forsøg værd tak for det.
I gamle dage (40 - 50 år siden) brugte man bare en halv helbrændt mursten i aftræks-røret. (i det Nordjyske) og var der for lidt træk slog man lidt af stenen igen.

Sikkert ikke en autoriseret løsning,

Om den er gangbar nu er så et spørgsmål.

Ellers er den med spjældet en rigtig go' ide. 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jow Jow!! den virker da sikkert også her på djævløen,men tror nu jeg forsøger med spjældet ;-)
Jeg oplever det samme med min TT40 ovn. Dog generer det mig ikke, men kunne jeg undgå det, ville det da være nr. 1. Kan være jeg skal prøve at lave det spjæld.

Kan se vi er fra samme postnummer, købte du også din ovn i Holbæk?
Hej.
Skorstenstrækket er af stor betydning for ovnens/fyrets funktion og driftsøkonomi, så det er afgjort noget, der er værd at gå ind i.

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis