Hvormange amp på 220V

Hej Lav det selv'er

Kan jeg skifte mine 220V 10amp automat sikringer til 13 amp?

Kan jeg forsyne et 220V udtag fra en ubenyttet 380V gruppe med 16amp automat sikringer?

Hvad er det højest tilladte AMP på 220V?
Jeg kan se at mine fuga dåser er opgivet til 10amp max. 13amp.

Hvis man skifter til de blå CEE stik er det så muligt at gå helt op til 16amp hvis ledningsnettet er dimensioneret korrekt?

Mvh
Lars



Mbj.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Mount på 25 maj 2013 07:55
Hej Lav det selv'er

Kan jeg skifte mine 220V 10amp automat sikringer til 13 amp?

Kan jeg forsyne et 220V udtag fra en ubenyttet 380V gruppe med 16amp automat sikringer?

Hvad er det højest tilladte AMP på 220V?
Jeg kan se at mine fuga dåser er opgivet til 10amp max. 13amp.

Hvis man skifter til de blå CEE stik er det så muligt at gå helt op til 16amp hvis ledningsnettet er dimensioneret korrekt?

Mvh
Lars


Ja du MÅ godt skifte 10 amp sikringer ud med 13, hvis ledninger og udtag er beregnet til 10/13 amp

NEJ du kan naturligvis ikke forsyne et 230V udtag fra en 380/16 amp gruppe, det giver jo mulighed for at trække 16amp fra udtaget, som hverken udtaget eller ledningerne kan tåle.

230v er som regel 10/13amp.

Hvis der ikke sidder 380V stik(enten CEE eller de gamle) kan du godt regne med at ledningsnettet IKKE er dimensioneret til det..

2 eller 3x1,5mm2 er max 230V/13amp.

Præcisering:
Du må ikke selv pille i gruppetavlen. Du skal som minimum have et LAUS kursus, og selv da skal du være under overvågning af en installatør...

Hvis din el installation er tidssvarende, (ingen stofledninger eller andet skrammel) kan ledningsnettet som regel godt bære 13A, men det er elektrikeren, som skifter til automatsikringer.

God fornøjelse.

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Hvis din kontakt er godkendt til 16 ampere, skulle det være lovlig nok, med en sikring på 16 ampere.
Hvis du har den her type smeltesikring, kan du umiddelbart bare udbytte 10 ampere, med en 13 ampere.

Skrevet af Pizzabager på 25 maj 2013 09:16
Ja du MÅ godt skifte 10 amp sikringer ud med 13, hvis ledninger og udtag er beregnet til 10/13 amp

NEJ du kan naturligvis ikke forsyne et 230V udtag fra en 380/16 amp gruppe, det giver jo mulighed for at trække 16amp fra udtaget, som hverken udtaget eller ledningerne kan tåle.

230v er som regel 10/13amp.

Hvis der ikke sidder 380V stik(enten CEE eller de gamle) kan du godt regne med at ledningsnettet IKKE er dimensioneret til det..

2 eller 3x1,5mm2 er max 230V/13amp.


Nå ja havde ikke lige set der stod automatsikringer, dem må du naturligvis ikke røre ved, men din elektriker kan skifte dem for dig..
Skrevet af Pizzabager på 25 maj 2013 09:16
Ja du MÅ godt skifte 10 amp sikringer ud med 13, hvis ledninger og udtag er beregnet til 10/13 amp

NEJ du kan naturligvis ikke forsyne et 230V udtag fra en 380/16 amp gruppe, det giver jo mulighed for at trække 16amp fra udtaget, som hverken udtaget eller ledningerne kan tåle.

230v er som regel 10/13amp.

Hvis der ikke sidder 380V stik(enten CEE eller de gamle) kan du godt regne med at ledningsnettet IKKE er dimensioneret til det..

2 eller 3x1,5mm2 er max 230V/13amp.

Det er ikke ulovligt at forsyne 230 V stik fra en 3x400 V 16 A gruppe, stikkene skal selvfølgelig være godkendt til 16 A, men det er Fuga uden afbryder.

Denne løsning er god når man skal skifte et komfur ud med kogesektion og ovn, så kan elektrikeren bare montere 3 stik i stedet for den 3 fasede tilslutning.

Elinstallationer efter ca, 1960 har normalt ledninger der kan tåle 13 A, men du må selvfølgelig ikke selv skifte automatsikringen.



Annonce
"Denne løsning er god når man skal skifte et komfur ud med kogesektion og ovn, så kan elektrikeren bare montere 3 stik i stedet for den 3 fasede tilslutning."

Ved ikke om jeg misforstår det, men jeg tolker det som at du mener man så kan etablere tre 230V stik - et pr. fase - i stedet for 400V udtaget. Er det korrekt at det skal forstås sådan? I så fald, vil det være lovligt og forsvarligt? Tænker bare at de tre faser jo trækker på samme nul og at denne ledning vel så får belastningen fra forbruget på alle tre faser ... vil det ikke give en overbelastning i forhold til nullederens dimensionering hvis der trækkes maks. på hvert stik/fase?

Hvis computerspil var skadelige ville vi have en hel generation der rendte rundt i mørke rum og spiste små piller mens de lyttede til monoton musik...

Skrevet af Don John på 27 maj 2013 03:37
"Denne løsning er god når man skal skifte et komfur ud med kogesektion og ovn, så kan elektrikeren bare montere 3 stik i stedet for den 3 fasede tilslutning."

Ved ikke om jeg misforstår det, men jeg tolker det som at du mener man så kan etablere tre 230V stik - et pr. fase - i stedet for 400V udtaget. Er det korrekt at det skal forstås sådan? I så fald, vil det være lovligt og forsvarligt? Tænker bare at de tre faser jo trækker på samme nul og at denne ledning vel så får belastningen fra forbruget på alle tre faser ... vil det ikke give en overbelastning i forhold til nullederens dimensionering hvis der trækkes maks. på hvert stik/fase?
Det er en meget almindelig misforståelse, men strømmen i 0 lederen kan aldrig være større end det højeste faseforbrug, og det endda kun når der kun er belastning på en fase.

Hvis alle tre faser belastes med 16 A er strømmen i 0 lederen fra punktet hvor de tre  samles til sikringen 0 A, men fra samlepunktet til den enkelte forbruger er den 16 A. 

Der er egentlig ingen forskel på om 3 fase kablet afsluttes i 3 stik, eller den går til en vaskemaskine på 3 faser, her er forbruget også skævt, varmelegemer på en eller to faser, og motor på den tredie.

Dog er et stk. 230 volt 16 ampere, sjældent nok til en kogesektion.
Vores induktionsplade bruger 7200 W, og er fordelt på 2 x 16 ampere-
Skrevet af je__ns på 27 maj 2013 09:08 
Dog er et stk. 230 volt 16 ampere, sjældent nok til en kogesektion.
Vores induktionsplade bruger 7200 W, og er fordelt på 2 x 16 ampere-
Så kan der laves et 230 V stik til ved siden af det trefasede udtag, men der skal selvfølgelig tages hensyn til fasefordeling.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis