Carport spørgsmål: udskæringer i spær ?

Hej

Jeg skal til at lave overdækket carport og senere skur i dette. Til dette smider jeg en limtræs rem op ca. 4m fra huset, og limtræ spær op til tag. På spær har jeg tænkt mig at ligge termoplader, med 1 m afstand. Spær havde jeg planlagt at sætte fast med bjælke sko på rem på huset. (evt. ligge dem tæt på muren så den kan støtte lidt også
Grunden til at benytte limtræ til spær at at der ikke er meget plads op til husets tagrende, grunden til limtræ til rem, er så bliver der ikke problemer med at den slår sig, og hiver taget skævt.
Det skulle gerne se sådan her ud, dog uden ny rem ved huset.:

Billede er lånt fra en spær beregner på nettet.
Spær (grøn) bliver 113mm x 133mm
Rem bliver 65mm x 166mm

Nu til spørgsmålene:
De limtræs spær, skal jeg skære "hældningen" i vatter, ved huset ved bjælkeskoen, og ved anlægspunkt på limtræs remmen ? (Hændningen bliver 20cm, over de ca 4 meter)

Limtræs remmen, foreslog producenten, at lave i een længde på 11 meter, da det ikke kostede meget mere. Så slipper jeg at lave en samling, men er der noget der taler for at dele den op ?
Stolper i jorden (100x100mm) har jeg tænkt skulle være trykimprægneret og gravet 80 cm ned, evt. med lidt beton omkring? for at det bliver så stabilt som muligt

Nogle andre kommentarer ?

På  forhånd tak for indput
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du mener sikkert saddel hak i spærene, og nej det skulle ikke være nødvendigt, en kile under spærene ville være lige så godt.

Nej, ingen samlinger hvis det kan undgåes, det er jo noget pænere end en blad samlinger, gerber beslag, sømplader eller lign.

Min. 900mm og til fast grundd, også beton i bunden ja.
Hvad med at bruge en justerbar stolpebære hvor betonen allerede er støbt på som du kan grave ned. Jeg har lige lavet en lignende overdækning som din og det gik bare rigtigt nemt med at grave dem ned og justere dem. Mener jeg gav 110kr stk og så slipper du for at træet rådner i jorden.
Takker for input.

Kan jeg evt smøre de nye stolper inden de bliver gravet ned med noget ekstra imprægnering ?

@mistral:
Jeg vil gerne have stolperne i jorden for at det bliver mere stabilt sideværts også. Og holder sådan nogle imprægneret stolper ikke i +20 år ? , kan se de stolper der er der nu er fine, og de har stået der i 25 år nu.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, kan bla. smøres med asfalt under jord, for ekstra holdbarhed.
De kiler til under spærene, er det bedst at lave dem i træ eller købe plast kiler. (hvis man kan få så små kiler)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skær dem i træ, er billigere og ser pænere ud.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis