nye forbrugs batarier

Hej alle.

Da mine gamle batarier er ved at være døde skal jeg ud og købe nye.
Vil i den forbindelse høre om.
Er der nogle fordele ved at købe 2 og koble dem sammen, eller et stort.
Burde det ikke give det samme.

Er det ikke agm batarier man skal gå efter.
Burde 150 ah ikke være nok. Bruger lidt nav lys og kortplotter og lod under sejlads.
Mvh brandorff
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor stor er din båd??

Vi sejler i en Maxi 77 sejlbåd og båden ligger altid i havn om natten, dvs vi sover ikke for anker.
I nogle år havde vi to 75 ah agm men da de var slidt op, valgte vi at nøjes med et på 75.

Ud over instrumenterne bruger vi også lader til navigation og mobiler. Vi har en strømforsyning til en laptop og så har vi et køleskab.

og vi kan have det hele kørende over et døgn inkl. køleskab.

Til alm dagssejlads hvor vi sejler 4 til 5 timer er der stadig over 13 volt på systemet når vi kommer i havn.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Den er 31 fod. Så jeg tror at at 120 til 150 er rigeligt har ikke køl nu men får det måske næste år.
Realistiske så sejler jeg mest dagsejladser. Det bliver nok højest til 5 gange for anker.
Du kan jo vælge at have et forbrugs batteri og et start batteri det har jeg i båden. Jeg ligger ofte for anker men har da en generator med for en sikkerheds skyld. Jeg har dog ikke haft behov for den endnu og har ellers noget lunde samme forbrug som du har på to 80 amp akomulatorer. Og det er de billiger fra Onkel Harald. Min båd er en Marina 75 (motorsejler 23 fod)
Dette er også kun til forbrug.
Har en ca. 60 ah til startbatari forbundet via et skille relæ.
Så jeg ikke mangler strøm til mortor.
Annonce
Hvis du køber dette vedligeholdelsesfri 90 ah (se link om lidt) mangler du ikke strøm selv med køler osv. ! Jeg købte et sidste år og har ikke ladet endnu! Derudover er det AMG så det tåler at blive væltet rundt osv.. Nu siger du at du har et start batteri, hvilket er smart, men dette batteri er også udemærket som starter i det at det har en enorm høj start strøm 900a (en). Det er billigere end alle andre batterier i samme klasse (hvad jeg har kunnet finde) men..... det er selvfølgelig fra Harald halv pris...?

http://www.harald-nyborg.dk/p6779/fritidsbatteri-90ah


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Tak for et dejligt morgen grin Anders.

( haral halv pris )
He He selv tak! Desværre kan jeg nok ik helt tage æren for joken men sjov er den ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Vi har 150 Ah til forbrug, og til lys, radio, computer, mobilladning holder det i dagevis. Men vil vi have kolde øller, æder køleskabet 8 Ampere, og så får vores Ah hurtigt ben at gå på... 10 timer, så begynder batterierne at pive...

Det er ganske alminelig købmandsregning, og regn altid med kun at bruge halvdelen af batteriets Ah, ellers holder det kun én sæson.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Det køleskab æder da meget strøm.. Det burde ikke kører konstant.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis