Påhængsmotor

Hejsa
jeg er kommet til at blande for meget olie i benzinen til min påhængsmotor (Yamaha 9,9)
Hvilket betyder at jeg nu ikke kan starte den. Hvordan kan man ordne det
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget er for meget ? Men tøm kaburatoren pil tændrørene ud og rens dem, træk en 8-10 gange i startsnoren uden at tændrørene er sat i, så skulle den kunne startes igen når du har fortyndet den olie du har hældt formeget i.Tøm bezinslangen ved at holde et søm ind mod kuglen i koblingen og pump på bolden også en 8-10 gange.
hmm er det ikke Je_ns der hele tiden skriver at man ikke må hive i snoren hvis tændrøret er ude.

Noget med at gnisten springer et andet sted og kan ødelægge tændingen?


Jeg er også nysgerrig. Hvor meget olie kom du i?? og hvilke olie.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg ved ikke hvor je_ns har det fra, men de gør det på værkstederne så hvorfor skulle vi ikke kunne gøre det. Hvis der ingen forbindelser er til tændningen kan jeg slet ikke se hvordan den skulle danne en gnist.
Jeg har aldrig oplevet det og jeg har da haft nogle påhængs motorer efter hånden. Jeg gør det da også på min MZ hvis den er druknet, på plæneklipperne o.s.v.
Det med tændingen er nu ikke noget jeg har funden på, det fik jeg at vide af den lokale båd mekaniker, han sætter altid værktøjet til test af gnistgab på.

Det har jeg også gjort til en vane, så får man også lige tester om der er power nok på.
Jeg smadrede selv en tændspole på en 50 hk Mercury, ved at køre med starteren med afmonterede tændrør, og løshængende tændrørsledninger.

Sådan en moderne påhængsmotor kan trække en gnist på 40 - 45 mm længde, og hænger tænd ledningerne bare løse, springer gnisten tilfældigt, og er det inde i tændspolen, så er det ikke ret godt.
Men som regel sker der ikke noget

Så der er en del mere power end på M-spjætteren

Jeg har det sådan, at hvis det sker en gang ud af tusinde, så vil jeg da ikke være nummer tusind.

Vi kan vel også snakke i mobil når vi tanker.
Omstændighederne skal være tilstede, men er de det, og man taber sin telefon, den laver en gnist, så er helved løs.

Og hvor svært et det at lade tændrøret sidde i hætten og lade det have stel.?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu er der også det ved M-spjætteren at der skal tændes for tændningen ellers er der overhovedet ingen gnist, på de helt gamle MZ-er kunne man dreje nøglen over så den kunne løbes igang, det er sket med min model som er en af de sidste der blev lavet i schopauw Tyskland min er en MZ ETZ 301 Saxon Tour med hele 23 Hk og fuldelektronisk tændning, der skal have en akomulator tilsluttet for at trække en gnist.
Men sådan er der jo såmeget

Min lille Bror lavede den klassiske, han havde druknet sin 40 Hk Evinrude så ud med tændrørene som han så meget behændigt lagde i de to "hak" der var i svinghjulet, hvorefter han lige ville lufte motoren.
Så måtte han ind til byen for at hente nye tændrør.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis