Græskant i fladjern

Skal lave en kant imellem græs og ærtesten, og mellem ærtesten og jord. 
Har tænkt mig at bruge fladjern, f.eks. 5 mm tyk, 30 cm bred, der så kan graves og evt tørstøbes fast. Har ikke tænkt mig at svejse i hjørnerne. 

Er der noget i vejen for at købe alm fladjern og selv skære det til i længden (man får typisk 6 m)? 
Kan det saves med en stiksav eller vinkelsliber? 

Er der noget specielt jeg skal overveje? 

På forhånd tak. 

Viggo
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skærer fladjernet i længde med en vinkelsliber, med en skæreskive. (husk nu sikkerheds briller) Eller en nedstryger vil være bedre end en' stiksav.

Med en stiksav bliver du aldrig færdig, det kan lade sig gøre, men det bliver til noget klamp. (vil ikke anbefale det)

Du skal vel ha' kanterne sat fast, måske skulle du svejse eller bolte nogle stykker vinkelret på til at banke i jorden, så de bliver hvor du gerne vil ha' din kant.

Hvis du vælger svejsning kan du skærfe dem lidt, så du får en god vedhæftning.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Maskinsnedker:
Tak for input, køber passende skæreskive.
Jeg har tænkt mig at tørstøbe dem fast. Har ikke mulighed for svejsning selvom det gør det mere stabilt.

Vile:
Tak for fint billede!
Hej.
Det vil koste lidt i skiver med vinkelsliber.
Min erfaring er, at en bajonetsav med metalklinge gør et nemt og relativt hurtigt arbejde, og mere renligt

mvh

 varmetossen

vedr. skæreskiver har jeg gode erfaringer med disse fra Harald Skrald http://www.harald-nyborg.dk/p1579/fischer-skaereskive-oe125mm-jern
de holder ganske godt.

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Tak for ideerne. Men, hvor pokker kan man købe den salgs plader? Har søgt og søgt, men kan ikke finde nogen der sælger 30 cm brede. De bredeste jeg har fundet ligger på 100 mm.

Nogen ideer til hvor jeg kan købe den slags jernplader/fladjern ? Kommer nok op og bruge 12-15 meter.
umiddelbart vil det være en tur omkring en smed eller maskinværksted.
tror også godt det vil kunne betale sig, da de kan klippe pladen i strimler

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Her har de fladstål i 5 x 300 mm
http://
www.egtvedstaal.dk/side-22


Men det kan godt være det er billigere at få det klippet ud af plade, på det lokale maskinværksted, så kan du også få det klippet på længde mål.

Men ville 100-150 mm i højden ikke være tilstrækkeligt, og så få svejset nogle stumper fladjern på til nedstøbning-
Det vil være væsentlig billigere, også hvis smeden skal svejse, stumper fladjern til nedstøbning for hver 500 mm.
Neubert: Det lyder som en god ide.
je__ns: Tak for link, hvade faktsik været på deres side, men fandt ikke den side.

Hmm, det ser ud til at være meget dyrere end jeg havde troet, og håbet. Mangler dog lige at få hørt en lokal smed eller lign inden det bliver lagt i graven.
Og så må det blive beton have kantsten i stedet.
jern er dyrt så snart du kommer op i de dimensioner, jeg plejer at komme af med 20kr/kg ved den lokale smed for jern
og 300x5 mm vejer 11,79Kg pr meter.

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis