Fra HPFI til 3 x 1P

Hej!

Jeg havde en diskussion med min farbror angående opsætning af tavler.
Ingen af os er elektrikkere (og vi laver ikke noget selv - rolig nu) men vi kom alligevel nærmest op og skændes

Nå, men diskussionen gik på, hvad man kan sætte efter HPFI relæet.
Vi har begge lige fået lavet El i vores respektive huse, men elektrikkerne der har gjort noget forskelligt.

Jeg mente at man vist skulle have en 3P +N sikring efter HPFI (da HPFI jo nærmest altid er 3P)
min farbror mente at man da sagtens kunne sætte 3 x 1P+N efter HPFI - altså så man sætter 3 ledninger i N og så en fase til hver af sikringerne....

Giver det mening? Min farbror viste det i hans tavle, og jeg kunne jo godt se det kunne lade sig gøre, men må man det?

På forhånd tak for hjælpe

Mv
Jesper

Parcelist med udpræget behov for at lave det selv - af økonomiske grunde!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor skulle man ikke måtte det? Med din logik, ville de jo altid være ulovligt at montere 1p+n, hvilket det ikke er.
Ikke noget problem - man vel dog nok vælge at sløjfe ledningen mellem nul-klemmer på de enkle sikringer - istedet for at føre alle 3 til klemme i HPFI....

se f.eks. http://www.xxel.dk/shop/faerdigmonteret-gruppetavle-26541p.html
Ikke noget problem - man vel dog nok vælge at sløjfe ledningen mellem nul-klemmer på de enkle sikringer - istedet for at føre alle 3 til klemme i HPFI....

se f.eks. http://www.xxel.dk/shop/faerdigmonteret-gruppetavle-26541p.html
Du må ikke sætte 3 ledninger i den samme klemme i HPFI-relæet - der skal sløjfes mellem automatsikringerne så der kun går max. 2 ledninger i hver klemme - medmindre klemmerne er beregnet til 3 ledninger - og det er der ikke i tavlemateriel normalt. Man kan risikere en dårlig forbindelse i nullen med forøget varmeudvikling til følge - tænk selv videre .......

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis