Dyreryg og køller.

Er der ikke nogle der kan hjælpe mig, da jeg har fået en dyreryg og for køllerne fra et rådyr forærende, og nu ved jeg ikke hvordan jeg skal få et par gode middage ud af det , da jeg aldrig har fået det før. Jeg har hørt mange tale om at, kødet skal pakkes godt ind i spæk(?) og en opbagt sovs hældes over og er med inde og bage i ovnen. Det er så forvirrende når man kin lige er flyttet hjemmefra og aldrig har prøvet det før, og jeg vil overraske min mor.

------------------
Gitte

Gitte
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Gitte

Jeg følger godt nok ikke nogen opskrift - men det lykkes altid alligevel!
Dyreryg: Du starter med at rense ryggen for hinder (også den meget fine). Derefter gnider du den med salt og peber og dækker den med tynde skiver spæk (fersk).
Læg ryggen i en bradepande med lidt vand i bunden, kom lidt salt og 10 - 12 enebær i vandet og hæld ca. en 1/2 ltr. piskefløde over ryggen (glem kalorier, det er jo ikke så tit man får dyreryg!) jeg plejer også at komme kulør i sammen med fløden for at få farven mens kødet bliver stegt. Jeg steger ved ca. 200 - 225 gr. i varmtluftsovn og beregner ca. 1/2 time pr. kilo. Når spækket er helt krøllet og branket fjerner jeg det så får man en fin farve på stegen. Husk at øse lidt væde over ryggen undervejs, kom evt. mere vand i bradepanden.
Når ryggen er færdigstegt hælder du sovsen i en gryde igennem en si og skummer fedtet, smager til med salt,peber og krydderier efter smag, jeg kan godt li´at komme lidt ribsgelé i og så kan du runde den af med lidt mere fløde.

Dyrekølle: Samme fremgangsmåde som med ryg, bortset fra at stegetiden er længere - ca. 3/4 - 1 time pr. kilo. Køllen kan du også stege i gryde (skær skanken af)forarbejdet er det samme.

Her i huset kan vi godt li´tilbehør bestående af pærer med ribsgelé, Waldorfsalat, rødkålssalat med valnødder og mandariner, ristede svampe og små kogte kartofler stegt et øjeblik i smør. Som sagt - glem kalorier!!

Velbekomme

Hilsen

Thea
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis