Mousaka Fra NG 2410 23-05-2000 21:06 HejJeg mangler lige en god opskrift på en Mousaka - gerne godt med krydderier -håber på hjælp.mvh/Eva 1 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Fra NG Trådstarter 2410 23-05-2000 21:06 Her er to muligheder fra vores bedste ven "Mortens Opskrifter".Mousaka 1:Ingredienser (3-4 personer.)½ kg hakket oksekød2 store løg40 g smør/margarine2 fed hvidløg1 ds konc. tomatpurésalt & peber1 tsk sukker1 tsk rosmarin3/4 kg kartofler2 æg1 dl mælkrevet ostFremgangsmåde:Pil og hak løgene. Svits dem. Kom kødet i, svits det, tilsæt hvidløg,tomatpuré, salt, peber, sukker og rosmarin. Simre i 5 min. Smag til.Skræl kartoflerne og skær dem i tynde skiver. Fordel halvdelen afkartoffelskiverne i bunden af et smurt ovnfast fad. Kom kødblandingenpå, dæk med resten af kartoflerne. Pisk æg og mælk sammen. Hæld detover. Drys ost på. Sættes i en 180 grader varm ovn i 45 min.ServeringServeres med grøn salat og flutes. -oo-Mousaka 2:Ingredienser2 store auberginerolie til stegning3-4 spsk reven parmesanostKødsovs:2 dl hakket løg2-3 fed hvidløgca. 3 spsk olie1/2 kg hakket okse- eller lammekød1 ds henkogte tomater2 spsk koncentreret tomatpuréca. 1 dl bouillon/hvidvin2 spsk hakket persilleca. 1/2 tsk oregano (kan undlades)salt, peberOstesovs:50 g smør/margarine5 spsk mel1/2 liter mælkca. 1 dl reven ost3 ægsalt, hvid peber evt muskatnødFremgangsmåde:1) Skær de renvaskede auberginer i 1 cm tykke skiver. Rist dem vedkraftig varme i olie på begge sider. Læg aubergineskiverne taglagt ien lille smurt bradepande eller ildfast fad.2) Svits hakkede løg og hvidløg i olie, indtil løgene er let gyldne ogklare. Tilsæt det hakkede kød og rør, til kødet har delt sig.3) Tilsæt ituskårne dåsetomater med væden, tomatpuré, bouillon samtkrydderier. Lad sovsen småkoge 10 min. og smag den til. Fordelkødsovsen over aubergineskiverne.Ostesovs:4) Afbag fedtstof og mel og spæd mælken til lidt efter lidt underkraftig piskning. Tilsæt reven ost og smag sovsen til med salt, hvidpeber og evt. revet muskat.5) Tag sovsen af varmen og rør æggene i. Fordel sovsen over kødet, sådette er helt dækket. Drys reven parmesanost over. Sæt fadet påovnristen midt i ovnen ved 175° i 45 - 60 min., til overfladen ergylden og retten gennembagt.Servering:Det er mest korrekt at servere mousaka omkring 60° varm, men den kangodt spises, lige når den er kommet ud af ovnen.Variation af retten:Aubergine kan udskiftes med ristede skiver af courgetter eller tyndekartoffelskiver. Bouillon kan udskiftes med hvidvin.Tips:Retten er velegnet til dybfrysning. Den tilberedes i en ALU-foliebradepande. Retten optøs direkte i ovnen ved 170° på 1 1/4 - 1 1/2time.Mvh.P.W. BosseTHE KAHLÚA ROM-COLAPour 1 oz Kahlúa, 1 oz rum and 4 oz cola over ice.Add a twist of lime. Get into it.